Terminal w Świnoujściu. Jest decyzja sądu ws. skargi ekologów
Budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu nie zostanie wstrzymana. Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę na decyzję środowiskową dla terminala kontenerowego w Świnoujściu, złożoną przez organizacje ekologiczne z Polski i Niemiec.
2025-08-04, 12:30
Terminal w Świnoujściu. Budowa będzie kontynuowana
Można kontynuować budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu. Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił złożoną przez organizacje ekologiczne z Polski i Niemiec skargę na decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Sędzia Anita Wielopolska powiedziała, że nie ma powodu do uznania skargi na budowę terminala.
Posłuchaj
Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA Jarosław Siergiej podkreślił, że budowa terminala przebiega zgodnie z prawem i będzie kontynuowana.
Posłuchaj
Port kontenerowy w Świnoujściu to jedna z największych inwestycji w historii polskiej gospodarki morskiej. Pozwoli na obsługę największych statków transoceanicznych, które wpływają na Bałtyk. Szacowany koszt inwestycji przekracza 10 miliardów złotych.
To dobry dzień z punktu widzenia bezpieczeństwa i polskiej gospodarki - powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. - Porty odgrywają coraz większą rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa, takżę militarnego - powiedział.
Posłuchaj
Decyzja w sprawie terminala w Świnoujściu
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ogłosił orzeczenie w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn. „Budowa Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu”, zaskarżonej przez dwie organizacje ekologiczne. Na wniosek złożony w marcu br. przez niemiecką organizację Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam oraz stowarzyszenie Zielone Wyspy Świnoujście, sąd postanowił wstrzymać wykonanie tej decyzji środowiskowej.
Rozprawa w tej sprawie odbyła się 21 lipca. - Po zamknięciu rozprawy Sąd postanowił odroczyć termin ogłoszenia orzeczenia z uwagi na zawiły charakter sprawy - wyjaśniła w komunikacie prasowym rzeczniczka prasowa WSA w Warszawie sędzia Małgorzata Jarecka.
Jeden z najważniejszych projektów gospodarki morskiej
Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, w formie tzw. portu zewnętrznego, to jeden z największych projektów polskiej gospodarki morskiej. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, a przedsięwzięcie koordynuje Ministerstwo Infrastruktury.
Terminal ma być zbudowany do 2029 r. W lutym br. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową umożliwiającą realizację inwestycji. Pod koniec marca została ona zaskarżona przez niemiecką organizację Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam. Dokumentacja sprawy została 7 maja przekazana z GDOŚ do WSA w Warszawie. Lebensraum Vorpommern złożyło również wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji do czasu rozpoznania skargi.
Polsko-niemiecki sprzeciw wobec inwestycji
Jak ustaliła PAP, w sprawie występują dwa podmioty skarżące, obok Lebensraum Vorpommern także polskie stowarzyszenie Zielone Wyspy Świnoujście, zarejestrowane w 2017 r. Jego prezesem jest Karolina Kondzielewska. Siedziba stowarzyszenia znajduje się przy ul. Matejki w Świnoujściu. Cele stowarzyszenia, opisane w KRS, to: ochrona środowiska, działania na rzecz ekologii, ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej oraz krajobrazu, ochrony zwierząt oraz prowadzenie działalności naukowej, edukacyjnej, dydaktycznej, turystycznej.
BLV ma siedzibę w Ückeritz, gminie na wyspie Uznam, w powiecie Vorpommern-Greifswald, niespełna 20 km od Świnoujścia. Niemieckie media zwracają uwagę, że BLV jest wspierana przez m.in. gminę Heringsdorf, sąsiadującą ze Świnoujściem, która formalnie nie może być stroną postępowania przed polskim sądem.
Plan z 2023 roku zakładał, że terminal ma docelowo obsługiwać 2 miliony kontenerów rocznie, a z terminala będą mogły korzystać jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m.
PAP/IAR/