Polska buduje kluczową arterię Europy. Ukończono 9 mostów i nowe odcinki

Droga ekspresowa S19 została wydłużona o dwa nowe odcinki: Krosno - Miejsce Piastowe oraz Miejsce Piastowe - Dukla. To część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który ma połączyć północną i południową Europę.

2025-12-26, 07:19

Polska buduje kluczową arterię Europy. Ukończono 9 mostów i nowe odcinki
Via Carpatia ma połączyć północ z południem Europy. Foto: GDDKiA

Via Carpatia coraz dłuższa. Nowe odcinki S19 w rejonie Krosna

Via Carpatia ma zostać ukończona w Polsce dopiero w 2031 roku, ale tuż przed świętami GDDKiA przekazała dobre wiadomości. S19 powiększyła się o dwa odcinki łącznej długości ponad 20 km zostały udostępnione kierowcom 23 grudnia na zasadzie przejezdności. Oznacza to, że trasa główna jest już otwarta, jednak do czasu zakończenia wszystkich robót obowiązują na niej pewne ograniczenia. Ze względu na brak pełnego ogrodzenia drogi, na całej trasie wprowadzono ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Miejsca Obsługi Podróżnych na odcinku Miejsce Piastowe - Dukla zostaną uruchomione po zakończeniu wszystkich prac budowlanych oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń na użytkowanie.

Nowe odcinki S19 na Podkarpaciu (Fot: GDDKiA) Nowe odcinki S19 na Podkarpaciu (Fot: GDDKiA)

W ramach zadania wybudowano nowy, dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym. Powstały dwa węzły drogowe: Krosno oraz Miejsce Piastowe.

Przebieg S19 [MAPA]

Węzeł Krosno połączył S19 z drogą wojewódzką nr 864 (dawna DK19) oraz drogą powiatową w kierunku Krościenka Wyżnego. Z kolei węzeł Miejsce Piastowe zapewni bezpośrednie połączenie z drogą krajową nr 28. Zakres inwestycji objął również budowę licznych obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad trasą, czterech przejść dla zwierząt oraz jednego przepustu pod jezdnią główną.

Drogowcy wybudowali także kilkadziesiąt obiektów inżynieryjnych (Fot: GDDKiA) Drogowcy wybudowali także kilkadziesiąt obiektów inżynieryjnych (Fot: GDDKiA)

Do zakończenia pozostają jeszcze prace na części dróg serwisowych oraz na terenie Obwodu Drogowego w Miejscu Piastowym. Finalizacja całej inwestycji planowana jest na połowę 2026 roku.

Każdy z dwóch odcinków ma długość 10,1 km. W ramach realizacji powstało łącznie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym trasy, w tym trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, przejście dolne dla średnich zwierząt oraz dwa przepusty. Dodatkowo wybudowano przejście górne dla dużych zwierząt, pięć konstrukcji oporowych, a także prowadzone są prace przy dwóch Miejscach Obsługi Podróżnych w rejonie miejscowości Równe oraz na DK19 w Zboiskach, w rejonie węzła Dukla.

S19 w województwie podkarpackim (Źródło: GDDKiA) S19 w województwie podkarpackim (Źródło: GDDKiA)

Koszt realizacji odcinka Krosno - Miejsce Piastowe wyniósł 365 mln zł, natomiast odcinka Miejsce Piastowe - Dukla 479 mln zł. Przebieg nowej trasy można obejrzeć na mapie udostępnionej przez GDDKiA.

Via Carpatia - znaczenie dla regionu i kraju

Via Carpatia to jeden z kluczowych korytarzy transportowych w Europie, łączący jej północną i południową część. Na terenie Polski trasa będzie liczyć około 700 km i obejmie odcinki dróg ekspresowych S61, S16 oraz S19, przebiegające przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

W województwie podkarpackim droga ekspresowa S19 docelowo osiągnie długość około 170 km. Obecnie kierowcy mogą już korzystać ze 102 km tej trasy. Jak podkreśla GDDKiA, realizacja kolejnych odcinków S19 znacząco poprawi płynność ruchu i skróci czas przejazdu na osi północ–południe. Nowa infrastruktura pozwoli również wyprowadzić ruch tranzytowy z centrów miejscowości położonych wzdłuż dawnej DK19, obecnie drogi wojewódzkiej nr 864, poprawiając bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców regionu.

Czytaj także:

Źródło: PolskieRadio24.pl


Polecane

Wróć do strony głównej