Jak będzie wyglądać Centralny Port Komunikacyjny? Opublikowano wstępne projekty

2019-06-27, 08:24

Jak będzie wyglądać Centralny Port Komunikacyjny? Opublikowano wstępne projekty
Gen. Ben Hodges: CPK może dać możliwości logistyczne i przepustowość na poziomie, jakiego nie zapewnia dziś żaden inny węzeł w Europie Środkowo-Wschodniej.Foto: Twitter/Centralny Port Komunikacyjny

Globalne biura projektowe przedstawiły sześć koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mają one nawiązywać do polskiej historii, dziedzictwa i przyrody. "Celem tego eksperymentu było zapoznanie się z pomysłami projektantów z pierwszej ligi na wstępną koncepcję CPK" - czytamy. 

  • Pracownie architektoniczne zaproponowały swoje koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego
  • Nowoczesne projekty, oparte o idee zrównoważonego rozwoju, nawiązują do historii Polski
  • Spółka zastrzegła, że nie jest zobowiązana do wykorzystania żadnej z propozycji, mają one być "źródłem inspiracji"

"Sześć słynnych pracowni architektonicznych, w tym Zaha Hadid Architects i Foster+Partners, przygotowało projekt terminala Centralnego Portu Komunikacyjnego" - poinformowała spółka CPK. Dodano, że opracowania mają być inspiracją master planu, który ma być zlecony na początku przyszłego roku.

Jak poinformowała w komunikacie spółka, w ostatnich dniach odbyły się warsztaty architektoniczne, jako wspólna inicjatywa Ambasady Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny.

"Celem tego eksperymentu było zapoznanie się z pomysłami projektantów z pierwszej ligi na wstępną koncepcję CPK" - czytamy. Koncepcje przygotowały biura: Chapman Taylor, Foster+Partners, Grimshaw, Zaha Hadid Architects, Benoy oraz Pascall+Watson.

Spółka zastrzegła, że nie jest zobowiązana do wykorzystania żadnej z propozycji, "niemniej będą one stanowić źródło inspiracji podczas przygotowań do wykonania projektu".

Warsztaty z "najlepszymi z najlepszych"

"Zaprosiliśmy do współpracy znaczących architektów. (...) Zderzenie śmiałych koncepcji z oczekiwaniami inwestora okazało się głęboko inspirujące, otwierając nam niekiedy oczy na nietypowe rozwiązania, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę. Niniejszym rozpoczęliśmy kolejny etap fazy planowania lotniska" - powiedział, cytowany w komunikacie, Dariusz Sawicki z zarządu CPK, odpowiedzialny za część lotniskową CPK.

Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Jonathan Knott wskazał, że do warsztatów CPK przystąpili "najlepsi z najlepszych". - Mam głęboką nadzieję, że efekty ich pracy będą przydatne i inspirujące dla spółki budującej nowe lotnisko w centralnej Polsce - powiedział, cytowany w komunikacie, ambasador.

Kopuła - symbol nieskończoności

Biuro Chapman-Taylor zaproponowało szcześciopoziomową konstrukcję. Najniższy poziom zajmowałyby perony kolejowe, ściśle zintegrowane z funkcjami lotniczymi miejsca.

Najbardziej charakterystyczną częścią projektu jest przezroczysta kopuła pomiędzy dwoma pasami startowymi. "Jak tłumaczą jej twórcy, okrągła kopuła to symbol nieskończonej jedności, a przez to nawiązanie do historii Polski" - czytamy w komunikacie.

Dwa terminale

Architekci z Foster+Partners w swoim projekcie założyli budowę dwóch terminali. "Głównego podobnego do »klucza« i uzupełniającego w kształcie litery »X«, który miałby powstać w drugim etapie". Twórcy koncepcji przewidują zatem ewentualną rozbudowę portu w megalotnisko tak, aby sprostać wyzwaniom płynącym ze zwiększającego się zapotrzebowania na transport lotniczy.

W prezentowanej wizualizacji zaproponowano półprzezroczystą konstrukcję. Ma ona w całej konstrukcji zapewnić dopływ światła słonecznego. "Ponadto jego wnętrze wypełnią naturalne drzewa, przywołujące na myśl polski las (projektanci mieli się inspirować Puszczą Kampinoską), które umilą podróżnym czas spędzony na lotnisku" - czytamy.

"Demokratyczny hub"

Projekt Grimshaw to "demokratyczny hub". Jest to próba nawiązania do polskiej historii, zwłaszcza tej najnowszej: dorobku "Solidarności" i zmian demokratycznych po 1989 roku. Chodzi też o zaoszczędzenie czasu pasażerom i praktyczność. "Terminal ma być nieprzeskalowany, racjonalny pod względem wielkości i pozbawiony gigantomanii, jaka charakteryzuje niektóre budowane ostatnio porty przesiadkowe" - informuje CPK.

Koncepcja ma być nastawiona na zrównoważony rozwój, zapewniać dostęp do "dużej ilości naturalnego światła" i ograniczać liczbę przesiadek. "Dla terminalu CPK zaplanowano przejrzystą konstrukcję, nawiązującą do typowego, polskiego, miejskiego rynku" - czytamy w komunikacie.

>>>[ZOBACZ WIĘCEJ] CPK coraz bliżej. W lipcu kolejny etap konsultacji

Przezroczystość i bujna roślinność

Zaha Hadid Architects stworzyli trzy koncepcje, które zakładają "odmienne podejście do połączenia lotniska z koleją". To, co łączy te propozycje, to nacisk na odpowiednie doświetlenie konstrukcji. Mają w tym pomóc przezroczyste elementy budowli. Innym pomysłem jest "wkomponowanie we wnętrze terminala bujnej roślinności w połączeniu z przemyślanym systemem służącym do jej utrzymywania w polskich warunkach klimatycznych".

Powiązany Artykuł

cpk wizualizacja 1200.jpg
Tak może wyglądać Centralny Port Komunikacyjny. Zobacz wizualizację

Beloy wskazuje w swojej koncepcji na, jak mówił cytowany w komunikacie Alan Thompson, dyrektor biura projektowego pracowni, "propozycję zagospodarowania portu lotniczego wraz z okolicznymi terenami, czyli obszarem Aiport City". Koncept ten ma być oparty o rozwiązania ekologiczne i zrównoważony rozwój. Pascall+Watson proponuje rozwiązania znane np. z Azji, czyli multihuby lub megahuby, zapewniające pasażerom sprawne przesiadki.

Kolejny etap przygotowań

Spółka przekazała, że konsultacje z architektami to kolejny etap przygotowań do projektowania lotniska. W połowie kwietnia br. rozpoczął się proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi. W inauguracyjnym spotkaniu uczestniczyło ponad 60 przedstawicieli firm, które będą z CPK korzystać albo świadczyć dla niego usługi. W efekcie tych konsultacji spółka otrzymała ponad 400 uwag i propozycji dotyczących planowanej infrastruktury. 

CPK rozpoczyna też współpracę z Międzynarodowym Zrzeszeniem Przewoźników Lotniczych (IATA). Powstał Komitet Konsultacyjny (ACC), który pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska. Pierwsze spotkanie odbędzie się 18 lipca w Warszawie. IATA zaprosiła do Komitetu wszystkich zainteresowanych przewoźników. Oprócz linii dotychczas operujących z Lotniska Chopina oraz innych sieciowych przewoźników, będą to również tzw. linie niskokosztowe i cargo.

Negocjacje ws. zmian przepisów

Ponadto, za pośrednictwem departamentu lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, trwają uzgodnienia z portami regionalnymi, Lotniskiem Chopina, Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej dotyczące niezbędnych zmian w przepisach lotniczych, które uwzględnią powstanie CPK.

Na przełomie 2019 i 2020 roku CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi.

Spółka tłumaczy, że master plan, który ma być zlecony na początku 2020 roku ma zawierać m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury CPK i wstępny plan jej ulokowania, szczegóły etapowania budowy i ostateczny model biznesowy nowego portu lotniczego.

Czym jest CPK?

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

msze, PAP, tvp.info

Polecane

Wróć do strony głównej