Cyberbezpieczeństwo na emeryturze. Na co uważać i jak się chronić?

Wraz z postępem technologicznym i rozwojem cyfryzacji rosną zagrożenia związane z cyberprzestępczością. Spróbujmy więc znaleźć odpowiedź na pytanie, jak zabezpieczyć siebie i swoich bliskich przed zagrożeniami w sieci?

2022-01-24, 06:30

Cyberbezpieczeństwo na emeryturze. Na co uważać i jak się chronić?
Cyberprzestępcy często wykorzystują zaufanie osób starszych do instytucji państwowych.Foto: Shutterstock

W dzisiejszych czasach nie wyobrażamy już sobie funkcjonowania bez Internetu. Jest on fundamentem naszych codziennych czynności. Czyni życie łatwiejszym, przyjemniejszym, a w czasach pandemii również bezpieczniejszym, ponieważ pozwala załatwić wiele spraw bez wychodzenia z domu.

Co ważne, coraz większą grupę użytkowników Internetu stanowią seniorzy i seniorki. Wpływa na to zmieniająca się struktura demograficzna w Polsce. Dane Głównego Urzędu Statystycznego za 2020 rok pokazują, że jest nas w Polsce nieco ponad 38 mln, z czego niemal 26% to osoby w wieku 60 lat i więcej. CBOS pokazuje, że już teraz w sieci aktywny jest co trzeci sześćdziesięciolatek. Czas więc zweryfikować przekonanie, że osoby starsze są wykluczone cyfrowo. Nie są. To jednak oznacza, że tak samo jak inni narażone są na czyhające w Internecie zagrożenia.

Na co uważać i jak się chronić?

Phishing, czyli podszywanie się pod inną osobę lub firmę w celu wykradzenia naszych danych, to najpopularniejsza metoda wyłudzenia informacji takich jak loginy, hasła do konta czy dane karty kredytowej. Niestety często to my sami, skuszeni niską ceną lub informacją "towar niedostępny gdzie indziej", wybieramy zakupy w fałszywym sklepie. Pamiętajmy więc o weryfikacji autentyczności sklepu i klikajmy tylko w linki z pewnych, sprawdzonych źródeł. Bądźmy ostrożni wobec ofert wyjątkowo zyskownych inwestycji w kryptowaluty czy w akcje popularnych firm.

Ponadto, jeśli podejrzewamy, że możemy być ofiarą oszustwa, zastrzeżmy kartę płatniczą. Najczęściej można to zrobić w aplikacji mobilnej banku lub telefonicznie przy pomocy infolinii. Zmieńmy również dane do logowania w bankowości elektronicznej.

REKLAMA

Aby wejść w posiadanie wrażliwych danych, złodzieje mogą dzwonić do nas, podszywając się pod Urząd Skarbowy, ZUS, bank czy policję. Oszustwo może również polegać na wysłaniu do nas wiadomości ze specjalnym linkiem. Jeden nieopatrzny "klik" - i możemy zainstalować na swoim komputerze czy telefonie złośliwe oprogramowanie, które pozwala śledzić każdy nasz ruch i kradnie nasze dane.

Zasada ograniczonego zaufania

Korzystając z bankowości mobilnej, pamiętajmy, by zawsze dokładnie weryfikować adres strony internetowej. Uważajmy też na fałszywe telefony z "infolinii bankowych". Warto zauważyć, że obecne możliwości techniczne pozwalają przestępcom podszyć się pod dowolny numer telefonu. Mimo że nasz smartfon wskazuje jako dzwoniącego znany nam numer infolinii banku, zachowajmy czujność względem rozmówcy. Pamiętajmy, że pracownik banku nigdy nie prosi o podanie pełnego hasła do serwisu internetowego, kodu Blik czy kodu SMS autoryzującego transakcje w ramach bankowości mobilnej, np. w aplikacji PeoPay w przypadku klientów Banku Pekao S.A. Nigdy również nie proponuje instalacji oprogramowania do zdalnego pulpitu (np. AnyDesk, QuickSupport, TeamViewer), które rzekomo ma pomóc w rozwiązaniu problemu związanego np. z bezpieczeństwem czy obsługą bankowego serwisu. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy rozmawiamy z pracownikiem banku, po prostu rozłączmy się i sami zadzwońmy na oficjalną infolinię.

"Metoda na wnuczka" także w sieci

Coraz popularniejsze są również oszustwa polegające na przejmowaniu cudzych kont w portalach społecznościowych. Tzw. metoda na wnuczka, bardzo popularna w realnym życiu, działa podobnie w świecie wirtualnym. Jeśli ktoś przejmie konto społecznościowe bliskiej nam osoby, może bez problemu wyłudzić nasze pieniądze. Bądźmy więc ostrożni w social mediach.

Pomagać seniorom - ale jak?

Warto zachęcać młodsze pokolenie, które sprawniej porusza się w świecie wirtualnym, do rozmów z rodzicami czy dziadkami na temat cyberbezpieczeństwa. Tłumaczmy seniorom, czym jest phishing i dlaczego nie każda otrzymana wiadomość musi pochodzić z zaufanego źródła. Pomóżmy sprawdzić zabezpieczenia, programy antywirusowe i hasła w telefonie. Zachęcajmy do korzystania z legalnego oprogramowania i ostrzeżmy przed nieroztropnym instalowaniem nowych programów na komputerze czy telefonie. Wyjaśnijmy, że niekoniecznie należy dzielić się każdym prywatnym zdjęciem w mediach społecznościowych. Uczulajmy starszych na metody działania cyberprzestępców, zwracając uwagę na zasadę ograniczonego zaufania i na to, że cyberprzestępcy często wykorzystują nasze emocje, takie jak niepokój, strach czy chęć osiągnięcia zysku. Zachęcajmy do racjonalnego działania. Stosując się do powyższych zasad, możemy zminimalizować zagrożenia płynące z aktywności w sieci.

REKLAMA

Partnerem artykułu jest Bank Pekao S.A.

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej