Warszawa: "reklamoza" w metrze. Jakie działania podjął ratusz? Media ujawniają

Od końca września 2022 r. trwa modernizacja systemu reklam na I linii metra. Jak podaje portal i.pl "prace prowadzone przez firmę Ströer budzą wątpliwości". "Stacje zostały dosłownie zalane ogromnymi podświetlanymi reklamami, a media zaczęły pisać o »reklamozie«" - czytamy.

2022-12-14, 14:59

Warszawa: "reklamoza" w metrze. Jakie działania podjął ratusz? Media ujawniają
Stołeczni radni PiS domagają się nadzwyczajnej sesji. W tle polityka transportowa Trzaskowskiego. Foto: PAP/Radek Pietruszka

Kilka dni temu pojawiły się informacje, że na stacjach metra Ursynów i Służew zamontowano nowe nośniki reklamowe, które... zasłaniają unikatowe ceramiczne mozaiki. Wyraźny sprzeciw wyrazili już varsavianiści.

Jak podkreślił jeden z nich, Jakub Jastrzębski, są one jednym z reliktów pierwotnej koncepcji wystroju warszawskiego metra z lat 80. XX w. Co na to Metro Warszawskie? - Prace nie są jeszcze zakończone - odpowiada rzecznik Anna Bartoń. Co ważne, te rażące działania dzieją się w czasie, gdy na stole leży wniosek o przedłużenie umów ze Ströer Polska.

Metro w Warszawie. Co z umową ze Ströer Polska?

Aktualna umowa Metra Warszawskiego z firmą Ströer Polska dot. reklam w wagonach obowiązuje do 31 grudnia 2022 r. Druga umowa - dotycząca obsługi powierzchni reklamowych na stacjach metra - wygasa dopiero w październiku przyszłego roku. Co ciekawe, już teraz podjęto decyzję o uruchomieniu procedury ws. przedłużenia obu umów. Skąd zatem ten pośpiech?

Metro Warszawskie tłumaczy, że "nośniki na stacjach są częścią systemu reklam w pociągach, co umożliwia operatorowi przekaz spójnych treści reklamowych w ramach ww. umów". - Dlatego też reklama w metrze nie powinna być rozpatrywana w ramach odrębnych umów i realizujących ją podmiotów - podkreśliła rzecznik metra Anna Bartoń.

REKLAMA

Portal i.pl stawia pytanie - czemu nie podjęto próby wyłonienia korzystniejszej oferty? 

Metro Warszawskie swoje stanowisko opiera na raporcie sporządzonym przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej, który "daje gwarancję rzetelnej i obiektywnej analizy". Jak przekazała portalowi i.pl Anna Bartoń, wynikające z raportu korzystne wnioski to:

Ströer Polska jedynym słusznym wyborem? Ratusz odpowiada

Swoje przekonanie o tym, że to Ströer Polska jest jedynym słusznym wyborem i gwarantuje najkorzystniejsze warunki, Merto Warszawskie opiera na raporcie sporządzonym przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej, który "daje gwarancję rzetelnej i obiektywnej analizy". Jak przekazała nam Anna Bartoń, wynikające z niego kluczowe wnioski, to:

  • niska rentowność branży OOH
  • brak możliwości uzyskania większych opłat w ciągu dwóch kolejnych lat
  • wyłonienie w ciągu najbliższych dwóch lat ewentualnego nowego kontrahenta może przyczynić się do znaczącego ograniczenia przychodów Metra Warszawskiego
  • rekomendacja do przedłużenia umów w kontekście wymaganych umową nakładów na modernizacje nośników reklamowych, poniesionych przez Ströer, które nie zwróciły się z uwagi na sytuację związaną z COVID-19

Jak informuje jednak portal i.pl "przekonanie o stabilności przychodów od firmy Ströer nie zostaje zachwiane mimo umorzenia jej wcześniej blisko 2 mln zł czynszu i rozłożenia kolejnych płatności w wysokości blisko 15 mln na trzy lata".

REKLAMA

Co więcej, dyrektor Biura Prasowego Metra Warszawskiego zapewnia, że raport Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej nie był jedyną podstawą oceny sytuacji na rynku reklamy zewnętrznej. Kiedy portal zapytał o konkretne firmy - odpowiedzi nie otrzymał.

Dziennikarskie śledztwo ws. reklam w metrze. Szereg sprzeczności

Portal i.pl postanowił sprawdzić prawdziwość tych stwierdzeń. Wysłano zapytanie m.in. do należącej do spółki Agora agencji reklamy zewnętrznej AMS.

"Agencja poinformowała, że biorąc pod uwagę termin wygaśnięcia umowy na operatora reklamy w wagonach metra, w dniu 20 września 2022 r. zwróciła się do zarządu Metra Warszawskiego o informację w sprawie planowanego przetargu, wyrażając przy tym wstępne zainteresowanie startem w takim postępowaniu" - czytamy.

"Nasze wystąpienie ponowiliśmy w listopadzie br. Jednocześnie skierowaliśmy pismo do Biura Ładu Korporacyjnego Urzędu m.st. Warszawy w sprawie organizacji przetargu. Według ustnych informacji przekazanych przez przedstawiciela Metra Warszawskiego, planowane jest zaproszenie nas na spotkanie w tej sprawie" - przekazała agencja.

REKLAMA

Portal i.pl konkluduje - "obietnica Metra Warszawskiego złożona AMS dotycząca spotkania jest o tyle zastanawiająca, że z informacji uzyskanych przez nas od Anny Bartoń jasno wynika, że żaden przetarg - przynajmniej na tę chwilę - planowany nie jest".

***

Decyzja Zgromadzenia Wspólników Spółki Metro Warszawskie ws. przedłużenia umów ze Ströer spodziewana jest "w najbliższym czasie". Kiedy? Powinno nastąpić to do końca bieżącego roku.

Czytaj także:

i.pl/pb

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej