"Nie może się z nimi równać żaden myśliwiec". Drapieżniki F-22 w Polsce. Co o nich wiadomo?
W Polsce wylądowały myśliwce F-22 Raptor - poinformował minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak. Maszyny te uważane są za najskuteczniejsze, ale i najdroższe obecnie myśliwce świata. Są one w stanie prowadzić działania nad terytorium przeciwnika, osłaniając inne środki dominacji powietrznej. - Nie może się z nim równać żaden znany lub projektowany myśliwiec - tak charakteryzuje je dowództwo sił powietrznych USA w Europie i Afryce.
2023-04-11, 13:00
Powietrzne drapieżniki
F-22 jest samolotem dominacji powietrznej piątej generacji, może jednak atakować cele naziemne, a także, co podkreślają media specjalistyczne, uczestniczyć w walce elektronicznej i prowadzić elektroniczny nasłuch.
Dowództwo Sił Powietrznych USA w Europie i Afryce, charakteryzując ten myśliwiec, pisało, że F-22 nie ma sobie równych wśród maszyn tej klasy.
Co potrafi F-22 Raptor?
F-22 Raptor to myśliwiec piątej generacji, wykonany w technologii stealth, utrudniającej jego wykrycie przez radary przeciwnika. Jest to zwrotny, niezwykle szybki samolot, wznoszący się na bardzo duże wysokości.
REKLAMA
WIDEO: DVIDS. Pionowy start myśliwca F-22 Raptor podczas pokazów lotniczych
Efekt supercruise
Jego prędkość maksymalna nieoficjalnie oceniana jest na 2,4 Ma (1 Ma, mach = 340 m/s = 1224 km/h). Wedle oficjalnych danych to 1,5 Ma bez użycia dopalaczy, co znacznie ogranicza zużycie paliwa, a 1,8 Ma po ich włączeniu.
Przy projektowaniu maszyny głównym założeniami były oprócz trybu stealth tzw. tryb supercruise – czyli możliwość przekraczania prędkości dźwięku bez włączania dopalaczy – a także wysoka manewrowość.
F-22 Raptor podczas pokazów lotniczych w 2019 roku w bazie Nellis w Newadzie/DVIDS/U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Bryan Guthrie
Maksymalny pułap wzniesienia się tej maszyny, oceniany jest na 15-20 kilometrów. Zasięg bojowy wynosić ma około 3 tysięcy kilometrów (z dwoma zewnętrznymi zbiornikami paliwa). Możliwe jest uzupełnianie paliwa w powietrzu.
REKLAMA
Jak podaje Lockheed Martin, długość samolotu wynosi 19 metrów, wysokość 5 metrów, rozpiętość skrzydeł 14 metrów, a ich powierzchnia nośna 78 metrów kwadratowych.
Samolot napędzają podwójne silniki dwuprzepływowe Pratt & Whitney.
Siły powietrzne USA określają koszt jednostkowy maszyny na 143 mln dolarów (wg mediów może to być nawet 180-190 mln dolarów). Jest uważany za najdroższy myśliwiec świata.
Na uzbrojenie samolotu składają się między innymi:
REKLAMA
- działo M6 Vulcan w kadłubie samolotu z 480 nabojami
- rakiety powietrze-powietrze
sześć AIM-120C AMRAAM
dwie AIM-9 Sidewinder
REKLAMA
- potencjalnie rakiety powietrze-ziemia
Według mediów na wyposażenie mogą wchodzić potencjalnie także:
- GBU-39 (bomby szybujące o małej średnicy)
Mowa jest także o innym potencjalnym uzbrojeniu. Dodatkowym wyposażeniem jest radar o zasięgu 200-240 km.
REKLAMA
Zwrotność samolotu gwarantuje jego opływowy kształt, użyte materiały, a także fakt, że uzbrojenie może chować się w komorach we wnętrzu maszyny. Możliwe jest także umieszczenie określonego typu uzbrojenia na zewnątrz na podwieszeniach.
Produkcja samolotu
Prace nad samolotem zaczęły się jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku. Maszyna miała zapewnić Stanom Zjednoczonym przewagę w powietrzu w rywalizacji ze Związkiem Radzieckim. Ostatecznie F-22 do służby weszły w 2005 roku.
Głównym producentem jest Lockheed Martin, który odpowiada za budowę płatowca oraz uzbrojenie, natomiast Boeing dostarczał awionikę, skrzydła, tylną część kadłuba. Producentem silnika jest Pratt & Whitney.
Obecnie samolot nie jest już produkowany - produkcję zakończono w 2011 roku, ostatni egzemplarz wszedł do służby w 2012 roku. Kupnem maszyny zainteresowana była Japonia, jednak ostatecznie rozpoczęła samodzielne prace nad myśliwcem piątej generacji.
REKLAMA
W listopadzie ubiegłego roku Pentagon przyznał firmie Lockheed Martin kontrakt na modernizacje floty, zapewne wszystkich będących w służbie około 180 myśliwców piątej generacji F-22.
Media spekulowały na temat nowej lustrzano-chromowanej powłoki samolotu, także pisały o możliwościach m.in. powiększenia zdolności F-22 do walki elektronicznej.
Stany Zjednoczone prowadzą obecnie prace nad rozwojem samolotu szóstej generacji w ramach programu NGAD (ang. Next Generation Air Dominance).
***
***
Zebrała Agnieszka Marcela Kamińska/PolskieRadio24.pl
REKLAMA
***
Na podstawie: Af.mil/DVIDS/Lockheed Martin/Aviationist/IAR/PAP/US Congress Papers/Wikpedia/inne
REKLAMA