Powstaje najdłuższy podmorski tunel na świecie. Będzie miał podwodne rondo

W Norwegii trwa budowa tunelu Rogfast - rekordowej, 27-kilometrowej przeprawy pod dnem morskim, która ma stać się kluczowym elementem autostrady E39. Obiekt, schodzący w najgłębszym punkcie na 392 metry pod poziom morza, skróci czas podróży między głównymi miastami zachodniego wybrzeża i pozwoli ograniczyć korzystanie z promów.

2025-12-03, 10:42

Powstaje najdłuższy podmorski tunel na świecie. Będzie miał podwodne rondo
Budowa tunelu w Norwegii. Foto: Norweski Zarząd Dróg Publicznych, Skanska

Norwegia buduje tunel Rogfast

Tunel połączy regiony Stavanger i Haugesund, poprawiając komunikację m.in. z Kristiansand i Bergen. Jak podkreśla Oddvar Kaarmo z Norweskiego Zarządu Dróg Publicznych w rozmowie z euronews.com, inwestycja ułatwi codzienne dojazdy mieszkańców największych miast, a także usprawni transport towarów, zwłaszcza w branży owoców morza. Ma również zwiększyć atrakcyjność turystyczną zachodniego wybrzeża, które już dziś przyciąga tłumy podróżnych.

Według szacunków do 2053 roku tunelem ma przejeżdżać 13 tys. pojazdów dziennie. Budowa, rozpoczęta w 2018 roku, została wstrzymana z powodu rosnących kosztów, ale po wprowadzeniu zmian w inwestycji wznowiono w 2021 r. Całość ma być gotowa latem 2033 r., a koszt projektu przekracza 25 mld koron norweskich (około 9 mld ). 

Tak będzie wyglądał podmorski tunel w Norwegii (źródło: Skanska)
Tak będzie wyglądał podmorski tunel w Norwegii (źródło: Skanska)

Rogfast składa się z dwóch równoległych tuneli po dwa pasy ruchu, a w połowie trasy znajdzie się unikalne podwodne rondo prowadzące na wyspę Kvitsøy. W porównaniu z obecną przeprawą promową przejazd między Bergen a Stavanger będzie krótszy o około 40 minut. 

Przekrój pokazujący system rond w skale pod wyspą Kvitsøy (źródło: Norweski Zarząd Dróg Publicznych)
Przekrój pokazujący system rond w skale pod wyspą Kvitsøy (źródło: Norweski Zarząd Dróg Publicznych)

Budowa na takiej głębokości wymaga wyjątkowej precyzji - drążenie odbywa się z dwóch stron jednocześnie, a ekipy mają spotkać się z marginesem błędu wynoszącym zaledwie 5 centymetrów. Pomagają w tym laserowe systemy pomiarowe tworzące cyfrowy model tunelu. 

Technologiczne wyzwania pod dnem morza 

Największym wyzwaniem pozostaje uszczelnienie skał i kontrola wycieków słonej wody, które nasilają się wraz ze schodzeniem w głąb. Zastosowany zostanie zaawansowany system wentylacji łączący wentylatory strumieniowe z szybami powietrznymi prowadzącymi do Kvitsøy. Tunel zostanie wyposażony także w monitoring, radary oraz systemy wykrywania incydentów w czasie rzeczywistym.

Rogfast jest częścią szeroko zakrojonego programu modernizacji E39, którego celem jest wyeliminowanie siedmiu przepraw promowych i skrócenie podróży z Trondheim do Kristiansand nawet o połowę. To jeden z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych w Norwegii - i jeden z najbardziej wymagających technicznie na świecie. 

Obecnie najdłuższym tunelem na świecie częściowo przebiegającym pod dnem morskim jest Seikan w północnej Japonii. Jest to tunel kolejowy o całkowitej długości 53,85 km, z odcinkiem podmorskim o długości 23,3 km.

Czytaj także:

Źródła: CNN/euronews.com

 

Polecane

Wróć do strony głównej