Kryzys zmienił zwyczaje transportowe mieszkańców Barcelony. Przesiadają się na… motocykle

2017-02-07, 12:01

Kryzys zmienił zwyczaje transportowe mieszkańców Barcelony. Przesiadają się na… motocykle
Na 1000 mieszkańców Barcelony przypada 136 motocykli, głównie skuterów.Foto: Iakov Filimonov/Shytterstock.com

W efekcie kryzysu gospodarczego wielu mieszkańców Barcelony przerzuciło się z aut na motocykle. Dzięki tej tendencji stolica Katalonii jest dziś miastem o największej w Europie liczbie tych pojazdów na mieszkańca.

Barcelona była i jest dużym ośrodkiem przemysłu motoryzacyjnego. Od początku XX wieku w działało tam kilkadziesiąt producentów motoryzacyjnych, do największych należały m.in. Ebro, Hispano-Suiza i Pegaso. Obecnie w obrębie rejonu Barcelony działa największy hiszpański producent motoryzacyjny SEAT, a także fabryka Nissana, jak również Montesa Honda – jednostka zależna Hondy. Działa tu także fabryka skuterów, motorowerów, motocykli i quadów Derbi oraz fabryka motocykli Sherco.

Powiązany Artykuł

veturilo rowery 1200.jpg
Unowocześnione Veturilo już wkrótce

Zapoczątkowany w 2008 r. kryzys w Hiszpanii odmienił wiele zwyczajów obywateli tego kraju: od żywieniowych, przez odzieżowe, a na transportowych skończywszy. O ile częstsze odwiedzanie restauracji zastąpiły przyrządzane w domu posiłki, a częste wizyty w salonach odzieżowych polowania na promocje oraz wizyty w butikach z używanymi ubraniami, o tyle w przypadku środków transportu zyskały motocykle. Z badania przeprowadzonego przez pracowników Niezależnego Uniwersytetu Barcelony (UAB) wynika, że rozpoczęty w 2008 r. kryzys wpłynął na częstsze nabywanie motorów przez mieszkańców stolicy Katalonii.

Foto: vvoe/Shutterstock.com

"Statystyki potwierdzają, że na 1000 mieszkańców Barcelony przypada już 136 motocykli, głównie skuterów. Wynik ten plasuje stolicę Katalonii na pierwszym miejscu w Europie" - oszacował Oriol Marquet, badacz z Wydziału Geografii i Środowiska na UAB. Sukcesywnie rośnie też liczba motorów na miejskich parkingach Barcelony. Szacuje się, że obecnie ten jednoślad stanowi już 22,2 proc. zostawianych tam pojazdów.

Powiązany Artykuł

warszawa panorama 1280.jpg
Perfumy "Warszawa". Zapach inspirowany miastem

Kryzys zmienił zwyczaje transportowe mieszkańców Barcelony, którzy coraz rzadziej wyruszają w drogę samochodem. Liczba przemieszczeń mieszkańców stolicy Katalonii na rowerze lub pieszo zwiększyła się aż o 40 proc. W przypadku użycia motocykli odnotowano wzrost na poziomie blisko 18,6 proc. Jak poinformował Oriol Marquet, codziennie na terenie Barcelony prowadzonych jest ponad 372 tys. podróży na motorach, szczególnie na skuterach. Większość osób kierujących pojazdami stanowią mężczyźni w wieku od 30 do 64 lat.

Foto: Dmitry Doroshenko/Shutterstock.com

Badacze z Katalonii odnotowali jednak, że sukcesywnie rośnie w Barcelonie liczba kobiet korzystających z motorów. Jest ich już trzykrotnie więcej niż paryżanek przemieszczających się na tym pojeździe. Największy przyrost posiadaczek motorów nastąpił jednak przed kryzysem, w latach 2004-2008. W okresie tym liczba pań korzystających z motorów powiększyła się aż o 43,6 proc. "Ciekawym spostrzeżeniem naszego studium jest również fakt, że poziom satysfakcji z podróży jest większy u tych, którzy przemieszczają się na motorze niż u użytkowników samochodów. W dziesięciostopniowej skali wynosi on odpowiednio 8,1 oraz 6,9" - ujawnił Marquet.

 


 

PAP/Aleksandra Rybińska

Polecane

Wróć do strony głównej