Brak pomysłu na wystrój wnętrza? Ta aplikacja pomoże urządzić mieszkanie bez wychodzenia z domu

2017-07-14, 16:30

Brak pomysłu na wystrój wnętrza? Ta aplikacja pomoże urządzić mieszkanie bez wychodzenia z domu
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Zastolskiy Victor/Shutterstock.com

Dzięki wykorzystaniu technologii rozszerzonej rzeczywistości aplikacja umożliwia na bieżąco zmianę koncepcji wystroju wnętrza, rodzaju i ustawienia mebli, ich kolorów czy materiałów. 

Interakcja człowieka z technologią

Aplikację, dzięki której nie wychodząc z domu można będzie wirtualnie umeblować i udekorować sobie mieszkanie stworzyli studenci informatyki Politechniki Łódzkiej. Jej twórcy z zespołu HomU wykorzystali technologię mieszanej rzeczywistości rozszerzonej i urządzenie Microsoft HoloLens. Ich projekt zwyciężył w finale 10. edycji konkursu ABB IT Challenge, którego tematem była interakcja człowieka z technologią. 

Współtwórca aplikacji Piotr Krawiranda zdradził, że na pomysł aplikacji wpadli, gdy jeden z kolegów miał kłopot z urządzeniem swojego pokoju. Chciał wypróbować kilka pomysłów i sprawdzić, jak będą wyglądać w rzeczywistości. ''Stąd narodził się pomysł aplikacji do projektowania wystroju wnętrz w rozszerzonej rzeczywistości'' - dodał.

Jak to działa?

Aplikacja bazuje na urządzeniu Microsoft HoloLens, które wykorzystuje mapowanie przestrzeni. Umożliwia modyfikowanie koncepcji na bieżąco oraz obserwowanie interakcje mebli czy dodatków w komponowanej przestrzeni. Dzięki temu można ustawiać meble w rozszerzonej rzeczywistości, wirtualnie obejrzeć je z każdej strony, obracać, dopasowywać do pozycji, ale także przesuwać, zmieniać kolory i materiały – mówił Jakub Forysiak z zespołu HomU. 
Jak to działa? "Na początku odczekujemy chwilę, aż cały pokój zostanie zmapowany przez urządzenie". Następnie uruchamiamy aplikację i po kolei z menu wybieramy odpowiadające nam meble. Ustawiamy jeden mebel, możemy go dopasować do naszych wymagań np. wybrać jego kolor czy materiał, obrócić go. Później wybieramy kolejne meble i proces się powtarza'' - opowiadał Forysiak. 


Kupuję to!

Efekt tych działań jest natychmiast widoczny; można także sprawdzić np. czy wstawiona kanapa po rozłożeniu lub szafka po otwarciu drzwi, nadal mieści się w przygotowanej dla niej przestrzeni i nie koliduje z innymi meblami. System ma być połączony z chmurą obliczeniową, w której mają być prowadzone dodatkowe operacje. Dzięki temu możliwe będzie zapisanie wybranej koncepcji umeblowania przestrzeni czy bezpośrednia komunikacja z producentem mebli. 
Twórcy aplikacji przyznają, że chcieliby być pomostem pomiędzy producentami mebli a klientami. ''Chcemy, żeby użytkownik mógł wirtualnie pobrać meble ze strony producenta, ustawić je i dopasować w swoim pokoju. Kiedy już uzna, że dany wystrój wnętrza mu pasuje, po prostu mógłby kliknąć przycisk ''kupuję'' i cała procedura byłaby bardziej uproszczona niż obecnie'' - dodał. 

To jeszcze nie wszystko

Studenci zapowiadają, że następnym krokiem w udoskonaleniu i wdrożeniu aplikacji będzie zaimplementowanie jej na inne platformy. ''Jak wiadomo mapowanie przestrzenne ma być wprowadzone niedługo w wielu różnych telefonach, głównie w iPhonach, co radykalnie zwiększy liczbę odbiorców naszego rozwiązania. Dlatego będzie to pierwsza rzecz, którą chcemy zrobić'' - zapowiedział współtwórca aplikacji Krzysztof Fudała. 

Kolejnym krokiem będzie stworzenie portalu internetowego, w którym producenci będą mogli automatycznie ładować meble, a które - dzięki algorytmom - będą zamieniać się na modele w aplikacji. Jej twórcy chcą także pokazać swoje rozwiązanie światu. ''Planujemy brać udział w różnych konkursach dla innowacyjnych produktów, dla projektów studenckich i być może w przyszłości założyć start-up'' - zaznaczył Fudała. Członkowie zespołu HomU studiują informatykę na Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki. Działają również w Kole Naukowym MAIN przy Instytucie Informatyki Stosowanej PŁ.

 


PAP/Aleksandra Rybińska

Polecane

Wróć do strony głównej