more_horiz
Wiadomości

Sportowy Dzień Babci i Dziadka!

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2019 10:00
Z raportu MultiSport Index 2018 wynika, że aktywność Polaków bardzo drastycznie spada wraz z wiekiem. Aż 47 proc. Polaków powyżej 60 roku życia nie podjęło żadnej aktywności w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Jednak do regularnego ruchu przekonać może aktywność rodzinna, ponieważ aż 40 proc. aktywnych seniorów przyznaje, że najchętniej ćwiczy z bliskimi.
Polscy seniorzy najchętniej uprawiają sport z rodziną i przyjaciółmi. W samotności trudno się zmotywować.
Polscy seniorzy najchętniej uprawiają sport z rodziną i przyjaciółmi. W samotności trudno się zmotywować.Foto: pixabay

Obecnie ok. 7,4 mln aktywnych Polaków traktuje aktywność fizyczną jako formę rekreacji i relaksu. Z drugiej strony, 56 proc. osób po 60 roku życia nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Wynika to z braku zdrowych nawyków, braku wiedzy na temat korzyści płynących z ruchu, a także z obawy przed neznanym, wstydu i niskich dochodów. 

– Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna na każdym etapie naszego życia. Niestety w pewnym wieku jest porzucana, co negatywnie wpływa na zdrowie i samopoczucie, a tym samym jakość życia. W Polsce blisko połowa osób po 60 roku życia nie ćwiczy, a co trzecia ocenia swój stan zdrowia negatywnie. Sytuację tę można zmienić – wystarczy każdego dnia podejmować dostosowaną do naszych możliwości aktywność fizyczną, by z czasem zauważyć jej dobroczynny wpływ na nasze zdrowie – mówi Adam Radzki, Członek Zarządu Benefit Systems.

Obawa przed nadmiernym wysiłkiem

Seniorzy często nie podejmuja aktywności fizycznej, ponieważ boją się kontuzji lub po prostu obawiają się, że mają zbyt słabą kondycję. Tymczasem w klubach fitness jest szeroka oferta zajęć fitness skierowanych do klientów 60 +. Wśród nich znajdziemy ćwiczenia takie jak: zdrowy kręgosłup, cykl treningów "aktywny senior", zumba gold, joga, gimnastyka rehabilitacyjna.
Duży wybór zajęć ruchowych dla osób starszych oferują również Uniwersytety Trzeciego Wieku działające przy Akademiach Wychowania Fizycznego. Dla przykładu w Warszawie można uczestniczyć m.in w zajęciach nordic walking, gimnastyce relaksacyjnej, nauce pływania, zajęciach tanecznych i wielu innych.

– Korzyści jakie mogą czerpać seniorzy z odpowiednio dozowanej aktywności fizycznej są wielorakie i dotyczą wszystkich układów organizmu – mówi Sylwia Nowacka-Dobosz, doktor nauk o kulturze fizycznej na Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie – Przede wszystkim aktywność fizyczna może spowalniać procesy degeneracyjne w organizmie w obrębie motoryczności. Hamuje zmniejszanie się masy tkanki mięśniowej, tkanki kostnej. Przeciwdziała spadkowi wydolności tlenowej, powoduje lepsze dotlenienie komórek poprzez poprawę ukrwienia, lepsze zaopatrzenie w substancje odżywcze jak również wspomaga procesy oczyszczania organizmu z toksyn i wspiera metabolizm.

Zabierz dziadków na trening

Możliwość, by zachęcić seniorów do ruchu jest już w najbliższych dniach, bowiem od 20 do 22 stycznia 2019 r. z okazji Dnia Babci i Dziadka na Zimowym Narodowym wszystkie osoby po 60. roku życia będą mogły bezpłatnie sprawdzić kondycję swojego organizmu i rozpocząć przygodę z aktywnością fizyczną. W specjalnej zorganizowane zostały darmowe konsultacje z fizjoterapeutami, dietetykami i trenerami. Seniorzy mogą także skorzystać z pomiarów składu ciała, ciśnienia tętniczego i skanera wad postawy.


Karina Terzoni

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak