Wiadomości

Komórki macierzyste pomogą w walce z chorobą Parkinsona?

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2014 13:34
Według szwedzkich naukowców takie komórki pozwalają na odbudowę uszkodzonych neuronów w mózgu.
Audio
  • Komórki macierzyste dają szanse na walkę z chorobą Parkinsona. Relacja Rafała Motriuka/IAR
Komórki macierzyste pomogą w walce z chorobą Parkinsona?
Foto: Glow Images/East News

Choroba Parkinsona jest nieuleczalna, ale leki i stymulacja mózgu mogą łagodzić objawy. Naukowcy z Uniwersytetu Lund poszli dalej. W mózgach szczurów uśmiercili część neuronów produkujących neuroprzekaźnik - dopaminę. To właśnie jej brak w chorobie Parkinsona zaburza kontrolę nastroju i ruchu. Potem wszczepili szczurom embrionalne komórki macierzyste człowieka, przekształcone tak, by produkowały dopaminę.
Szwedzcy badacze twierdzą, że po tym zabiegu objawy choroby ustąpiły. Kolejny krok to testy na ludziach; naukowcy mówią, że będą gotowi na taki eksperyment za dwa lata. Ale zdaniem sceptyków przed zaangażowaniem pacjentów trzeba jeszcze odpowiedzieć na wiele medycznych pytań.
Publikację zamieszcza pismo "Cell Stem Cell".
pp/IAR

Zobacz więcej na temat: komórki macierzyste NAUKA

Nature: Dwa odkrycia ws. komórek macierzystych nieprawdziwe

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2014 13:13
Czasopismo wycofało dwa artykuły na temat przełomowych badań nt. komórek macierzystych. Zostały opublikowane w styczniu na łamach tego samego pisma. Okazało się, że nie były prawdziwe.

Dlaczego komórki schodzą na złą drogę?

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2014 12:00
Dzięki rozwojowi genetyki wiemy, ze komórka w określonych sytuacjach może z tzw. dobrej drogi zejść na drogę złą. I zamiast wypełniać funkcje pożyteczne dla organizmu, podejmuje funkcję agresora i wroga, który niszczy żywiciela. Dlaczego?

Komórki macierzyste mają leczyć ślepotę

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2014 17:00
Komórki macierzyste nowej generacji mają przywrócić wzrok grupie ludzi zagrożonych ślepotą. Eksperymentalną procedurę, opracowaną w Japonii, opisuje naukowy tygodnik „Nature”.