Zakończył się egzamin gimnazjalny 2015
Ponad 360 tys. uczniów klas trzecich gimnazjów w całym kraju we wtorek, środę i czwartek pisało egzamin gimnazjalny.
2015-04-23, 06:00
Posłuchaj
Egzamin gimnazjalny składał się z trzech części. Pierwsza z nich - część humanistyczna - rozpoczęła się we wtorek o godz. 9 testem z historii i wiedzy o społeczeństwie. O godz. 11 tego samego dnia uczniowie przystąpili do rozwiązywania zadań z języka polskiego. W sumie cała część pierwsza egzaminu trwała 150 minut (język polski - 90 minut, historia i wos - 60 minut*).
HISTORIA I WOS - OPINIE UCZNIÓW>>>
HISTORIA I WOS - ARKUSZE>>>
JĘZYK POLSKI - OPINIE UCZNIÓW>>>
JĘZYK POLSKI - ARKUSZE>>>
W środę gimnazjaliści zmierzyli się z częścią matematyczno-przyrodniczą. O godz. 9 zdający rozpoczęli pisanie egzaminu z przedmiotów przyrodniczych, a o godz. 11 zaczęli rozwiązywać zadania z matematyki. W sumie cała część druga trwała 150 minut (matematyka - 90 minut, przedmioty przyrodnicze - 60 minut*).
PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE - OPINIE UCZNIÓW>>>
PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE - ARKUSZE>>>
MATEMATYKA - OPINIE UCZNIÓW>>>
MATEMATYKA - ARKUSZE>>>
Test z języka obcego gimnazjaliści napisali w czwartek. O godz. 9 abiturienci przystąpili do egzaminu na poziomie podstawowym, zaś o godz. 11 - na poziomie rozszerzonym. Egzamin z języka obcego, zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym, trwał 60 minut*.
Egzamin można było napisać z następujących języków: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego. Uczeń mógł wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego.
Do egzaminu z języka obcego na poziomie podstawowym miał obowiązek przystąpić każdy gimnazjalista. Egzamin na poziomie rozszerzonym był obowiązkowy tylko dla uczniów, którzy na egzaminie wybrali język, którego uczyli się również w szkole podstawowej. Mogli do niego przystąpić także pozostali gimnazjaliści, jeśli chcieli sprawdzić poziom swoich umiejętności językowych.
JĘZYK ANGIELSKI - ARKUSZE
JĘZYK FRANCUSKI - ARKUSZE
JĘZYK HISZPAŃSKI - ARKUSZE
JĘZYK NIEMIECKI - ARKUSZE
JĘZYK ROSYJSKI - ARKUSZE
JĘZYK WŁOSKI - ARKUSZE
* Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, przystępują do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb.
Egzamin gimnazjalny miał formę pisemną. Zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie, przedmiotów przyrodniczych i języka obcego na poziomie podstawowym miały formę zamkniętą (uczeń wybierał dobrą odpowiedź spośród podanych). W arkuszu egzaminacyjnym z języka polskiego, matematyki i języka obcego na poziomie rozszerzonym oprócz zadań zamkniętych znajdowały się również zadania otwarte (uczeń musiał samodzielnie sformułowac odpowiedź).
Każdy arkusz egzaminacyjny zawierał kartę odpowiedzi, w której uczeń zaznaczał odpowiedzi do zadań zamkniętych. Rozwiązania zadań otwartych zapisywał w miejscu do tego przeznaczonym na kartach rozwiązań zadań otwartych.
Egzaminu nie można nie zdać, ale jego wynik jest ważny
Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego jest warunkiem ukończenia gimnazjum, ale nie określa się minimalnego wyniku, jaki zdający powinien uzyskać*. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie trzeciej klasy, to i tak ukończy gimnazjum.
Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisać w drugim terminie - 1, 2 i 3 czerwca. Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz.
Wyniki egzaminu uczniowie poznają w 19 czerwca. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, w celu poprawy wyniku, nie jest możliwa.
Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami).
* Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej lub laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym jest zwolniony z danego zakresu odpowiedniej części egzaminu, a w przypadku języka obcego z trzeciej części tego egzaminu.
Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem z danego zakresu lub z części trzeciej egzaminu na poziomie podstawowym i rozszerzonym najwyższego wyniku.
Nowy system oceniania zadań otwartych z matematyki
Testy rozwiązane przez uczniów zostaną zakodowane. Sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych.
W tym roku po raz pierwszy rozwiązania zadań otwartych z matematyki uczniów z gimnazjów z terenu czterech okręgowych komisji egzaminacyjnych: w Jaworznie, w Krakowie, w Łodzi i we Wrocławiu (czyli z województw: śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego, lubelskiego, łódzkiego, świętokrzyskiego, dolnośląskiego i opolskiego) zostaną ocenione z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniana.
Uczniowie, którzy będą e-oceniani podczas egzaminu - podobnie jak to miało miejsce w latach poprzednich - będą zapisywać rozwiązania zadań otwartych na wyznaczonych stronach w arkuszu egzaminacyjnym. Po egzaminie jednak - odmiennie od tego, jak egzaminatorzy pracowali wcześniej - w tym roku rozwiązania zadań nie trafią do nich w wersji papierowej.
Rozwiązania zadań otwartych zostaną zeskanowane w komisji okręgowej, a egzaminatorzy będą oceniali poprawność rozwiązań, korzystając ze skanów i specjalnego oprogramowania na ekranie komputera. W związku z tym bardzo ważne jest, aby uczniowie zapisywali rozwiązania zadań wyraźnie czarnym tuszem lub atramentem.
Przed wprowadzeniem elektronicznego systemu oceniania przeprowadzono dwa pilotaże systemu e-oceniania (w 2012 roku i 2013 roku), a w marcu 2015 roku odbyła się sesja próbna. Wzięli w niej udział wszyscy ci egzaminatorzy, którzy będą oceniać rozwiązania zadań z matematyki tegorocznych gimnazjalistów.
CKE, PAP, kk
REKLAMA