Polskie Radio wyemituje 30 godzin audycji referendalnych

Udział w radiowej kampanii referendalnej weźmie 40 uprawnionych do tego podmiotów, z których każdy otrzyma między 2 minuty i 5 sekund a 2 minuty i 30 sekund (w zależności od programu).

2015-08-18, 19:47

Polskie Radio wyemituje 30 godzin audycji referendalnych
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Glow Images/East News

Spoty będą nadawane w radiowej Jedynce, Dwójce, Trójce, Czwórce, a także w Polskim Radiu dla Zagranicy. Łącznie w ramach nieodpłatnej kampanii referendalnej Polskie Radio wyemituje 30 godzin audycji.

TVP wyemituje 25 godzin audycji. Na trzech antenach - TVP1, TVP2 i TVP Polonia - zostanie wyemitowanych łącznie 15 godzin nieodpłatnych audycji referendalnych (po sześć godzin w Jedynce i Dwójce, trzy - w TVP Polonia). Prowadzona będzie również kampania na antenach każdego z oddziałów terenowych TVP (10 godzin audycji).

W kampanii telewizyjnej wezmą udział 74 podmioty, w tym 44 stowarzyszenia i organizacje społeczne, 26 fundacji oraz cztery partie polityczne: SLD, PSL, PO i Twój Ruch.

Klipy referendalne będą emitowane w wyznaczonych blokach referendalnych według wylosowanej kolejności.

- Wszyscy, którzy zwrócili się o czas antenowy otrzymają jednakową liczbę emisji, czyli takie same możliwości zaprezentowania swoich audycji referendalnych. Każdy podmiot otrzyma możliwość emisji klipu kilka razy w trakcie całej kampanii, nie codziennie, w każdym z pasm czasowych, na każdej z anten - wyjaśnił przewodniczący komisji ds. koordynacji referendum w TVP Sławomir Zieliński.

Audycje będę emitowane od 21 sierpnia do 4 września.

6 września, zgodnie z inicjatywą prezydenta Bronisława Komorowskiego, Polacy odpowiedzą w referendum na trzy pytania: czy są "za wprowadzeniem jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu"; czy są "za utrzymaniem dotychczasowego sposobu finansowania partii politycznych z budżetu państwa" i czy są "za wprowadzeniem zasady ogólnej rozstrzygania wątpliwości, co do wykładni przepisów prawa podatkowego na korzyść podatnika".

Kampania referendalna, która formalnie rozpoczęła się 19 czerwca zakończy się na 24 godziny przed dniem głosowania, czyli o północy z piątku 4 września na sobotę 5 września, gdy zacznie obowiązywać - podobnie jak przy wyborach - cisza wyborcza.

Do udziału w kampanii referendalnej, zgodnie z decyzją Państwowej Komisji Wyborczej, były uprawnione łącznie 133 stowarzyszenia, fundacje i partie polityczne. Wnioski o udział w kampanii złożyło 76 spośród nich, jednak jedna fundacja i jedno stowarzyszenie nie spełniło wymogów formalnych.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o referendum ogólnopolskim, prawo do bezpłatnego rozpowszechniania audycji referendalnych mają: partie polityczne, które otrzymały co najmniej 3 proc. poparcia w wyborach do Sejmu, koalicje partii politycznych, które uzyskały co najmniej 6 proc. poparcia, kluby posłów i senatorów, kluby parlamentarne, które na rok przed zarządzeniem referendum zrzeszały posłów lub senatorów zgłoszonych przez komitet wyborczy wyborców (posłowie i senatorowie muszą stanowić więcej niż połowę składu tych klubów).

Do bezpłatnej kampanii w telewizji i radiu mają też prawo m.in. stowarzyszenia i fundacje, które zarejestrowały się nie później niż na rok przed zarządzeniem referendum, działają na terenie całego kraju (nie dotyczy fundacji), w obszarze związanym z przedmiotem referendum - działalność ta musi mieścić się w zakresie celów statutowych.

Uprawnione podmioty, aby mieć prawo do bezpłatnego rozpowszechniania audycji referendalnych, muszą otrzymać zaświadczenie od PKW. Na zawiadomienie jej o zamiarze uczestniczenia w kampanii referendalnej w programach radiowych i telewizyjnych nadawców publicznych miały czas do 28 lipca.

PAP, kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej