"Świecka szkoła" złożyła w Sejmie projekt w sprawie finansowania lekcji religii

Pod projektem nowelizacji ustawy o systemie oświaty, który zakłada zaprzestanie finansowania lekcji religii z budżetu państwa, przedstawiciele inicjatywy "Świecka szkoła" zebrali ponad 150 tys. podpisów.

2015-10-05, 14:56

"Świecka szkoła" złożyła w Sejmie projekt w sprawie finansowania lekcji religii
Projektem dotyczącym finansowania lekcji religii w szkołach zajmie się przyszły Sejm. Foto: PAP/Jakub Kamiński

Posłuchaj

Damian Raczkowski z inicjatywy "Świecka Szkoła" o finansowaniu lekcji religii w szkołach (IAR)
+
Dodaj do playlisty

- Chodzi nam o przeniesienie kosztów finansowania religii na organizację, która się tego podejmuje. Uważamy, że środki, które w tej chwili są przeznaczone z budżetu na ten cel mogą zostać przeznaczone na inny cel edukacyjny - powiedział Damian Raczkowski z inicjatywy "Świecka Szkoła".

Raczkowski wskazał, że wynagrodzenia dla katechetów kosztują państwo 1 mld 350 mln zł. Według niego środki te można by przeznaczyć np. na dodatkowe lekcje języków obcych, pracownie informatyczne, czy wsparcie dla dzieci z ubogich rodzin. - Pojawiły się też propozycje finansowania z tych środków nauki pierwszej pomocy, czy opieki dentystycznej dla uczniów - wymienił.

Projektem zajmie się przyszły Sejm

Z przedstawicielami inicjatywy "Świecka Szkoła" spotkała się w poniedziałek marszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska.

- Obecny Sejm z przyczyn proceduralnych, czyli braku czasu, nie zajmie się już tym projektem. Będzie to jeden z pierwszych projektów, który zostanie podjęty przez nowy Sejm. Zjednoczona Prawica deklarowała, że nie będzie chciała odrzucać projektów obywatelskich w pierwszym czytaniu - zaznaczył Leszek Jażdżewski z inicjatywy "Świecka Szkoła".

Jak podkreślają przedstawiciele inicjatywy "Świecka Szkoła" nie są oni przeciwnikami Kościołów, religii, czy katechezy. Uważają jednak, ze sprawy wiary, zgodnie z konstytucją, powinny zostać w sferze prywatnych decyzji, nie powinny być częścią systemu szkolnego, nie powinny być finansowane z budżetu państwa.

Sejm rozpatruje obywatelski projekt ustawy, jeśli wraz z nim złożonych zostanie wymagane minimum 100 tys. podpisów obywateli popierających go. Na ich zebranie komitet inicjatywy obywatelskiej ma trzy miesiące od czasu zarejestrowania. Po złożeniu podpisów w Sejmie są one liczone i weryfikowane.

Rozpoczynające się w tym tygodniu, w czwartek posiedzenie Sejmu jest ostatnim w tej kadencji. Następne posiedzenie odbędzie się po wyborach parlamentarnych wyznaczonych na 25 października. Zbierze się wtedy izba w nowym składzie.

Wszystkie nieuchwalone projekty złożone w izbie w mijającej kadencji tracą moc prawną wraz z jej końcem. Wyjątek stanowią projekty obywatelskie, w ich przypadku nie obowiązuje zasada dyskontynuacji, dlatego projektem zajmie się parlament kolejnej kadencji.

Dwie godziny religii tygodniowo

Religię do szkół wprowadzono w 1990 roku na mocy instrukcji ministra edukacji narodowej. W 1992 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. I instrukcja, i rozporządzenie zostały zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego przez kolejnych rzeczników praw obywatelskich - Ewę Łętowską i Tadeusza Zielińskiego. Obie skargi TK oddalił.

Zgodnie z rozporządzeniem rodzice mogą wybrać, czy dziecko będzie chodzić na lekcje etyki, religii, czy nie będzie uczestniczyć ani w jednych, ani w drugich. Zarówno lekcje etyki, jak i religii organizowane są na wniosek rodziców. Przepisy te dotyczą wszystkich kościołów i związków wyznaniowych.

Uczniowie mają dwie godziny religii tygodniowo. Liczba godzin może być zmieniona jedynie za zgodą biskupa. Stopień z religii lub etyki umieszczany jest na świadectwie szkolnym. Jeśli uczeń nie uczestniczy w żadnym z tych zajęć, na świadectwie zamiast stopnia ma kreskę. Od 2007 roku stopień z religii lub etyki jest wliczany do średniej ocen.

Religia jest nauczana według programu Kościołów i związków wyznaniowych. Jest to przedmiot poza podstawą programową kształcenia ogólnego przyjmowaną przez ministra edukacji. O wyborze podręczników z jakich korzystają uczniowie także decyduje strona kościelna - w przypadku Kościoła Rzymsko-Katolickiego decydują biskupi diecezjalni. Oni też kierują katechetów do pracy z uczniami.

***

Jak poinformowano pod koniec sierpnia na konferencji zorganizowanej przez Konferencję Episkopatu Polski odsetek uczniów zapisanych w minionym roku szkolnym 2014/2015 na lekcje religii w przedszkolach wynosił 83,9 proc., w szkołach podstawowych - 91,5 proc., w gimnazjach - 90,8 proc., w liceach ogólnokształcących - 84,8 proc., technikach i liceach zawodowych - 84,6 proc., w szkołach zawodowych - 89,5 proc.

IAR, PAP, kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej