"Moi przyjaciele, moja społeczność". Dziś Światowy Dzień Zespołu Downa

2016-03-21, 13:28

"Moi przyjaciele, moja społeczność". Dziś Światowy Dzień Zespołu Downa

Dyskryminacja, wyłączenie społeczne i zbyt niskie oczekiwania ze strony otoczenia - to problemy, które dotyczą ludzi z zespołem Downa.

Posłuchaj

Dzień Zespołu Downa. Relacja Rafała Motriuka (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Osoby z zespołem Downa powinny mieć równy dostęp do wszystkich praw i dotyczy to zarówno dzieci jak i dorosłych, mówią eksperci. Kluczowe jest też włączanie ich do społeczności i kontakt z rówieśnikami. Stąd hasło tegorocznego Światowego Dnia Zespołu Downa „Moi przyjaciele, moja społeczność”.

Carol Boys, jest matką mężczyzny z tym zaburzeniem, a jednocześnie szefową Stowarzyszenia Zespołu Downa w Wielkiej Brytanii. W rozmowie z radiem ONZ podkreśla, że kluczowe jest włączanie chorych do społeczeństwa. - Jeśli te dzieci są w zwykłych, masowych szkołach i nawiązują przyjaźnie z rówieśnikami, to korzystają na tym wszyscy. Chcielibyśmy widzieć takie tolerancyjne społeczeństwa na całym świecie - podkreśla.

Sekretarz Generalny ONZ, Ban Ki Mun mówi tymczasem, że osoby z Zespołem Downa z jednej strony potrzebują pomocy, z drugiej - mogą przyczyniać się do rozwoju społeczeństw, dlatego ich głos musi być słyszany.

 espół Downa występuje u jednego na niecałe tysiąc rodzących się dzieci. Takie osoby mają najczęściej lekki lub umiarkowany stopień niepełnosprawności intelektualnej.

Dzień Zespołu Downa obchodzony jest od 2005 roku.

FILM: Collin Clarke, 22-letni Amerykanin z Zespołem Downa, zajął 5. miejsce w zawodach kulturystów w Louisville w Kentucky.
Młody kulturysta swoje treningi rozpoczął rok temu. Jak sam przyznaje, wszystko co osiągnął zawdzięcza trenerowi personalnemu Glennowi Ubelhorowi. - To on motywował mnie i inspirował do pracy. To dzięki niemu potrafię zrobić to wszystko, co dziś pokazałem - powiedział po zawodach Clarke.

RUPTLY/x-news

FILM: Urocza 4-latka z zespołem Downa podbija serca internautów. Dziewczynka stała się twarzą kampanii firmy Livie & Luca. Firma obuwnicza połączyła siły z organizacją non-profit  #Changing the Face of Beauty. Ich celem jest stworzenie świata bardziej przyjaznego dla dzieci. Założycielka organizacji zwróciła uwagę na to, że w kampaniach z serii "Powrót do szkoły” nie ma niepełnosprawnych dzieci. Pełna wdzięku i rozczulająca Cora Slocum ma być dowodem na to, że piękno nie musi być przedstawione tylko w utartych kanonach.

Agencja TVN/x-news

pp/IAR

Polecane

Wróć do strony głównej