15-latki z Polski z dobrym wynikiem w międzynarodowym badaniu edukacyjnym
Poziom umiejętności polskich 15-latków w naukach przyrodniczych jest istotnie wyższy od średniego poziomu uczniów z krajów OECD - wynika z najnowszej edycji badania PISA (Program Międzynarodowej Oceny Uczniów).
2016-12-06, 13:11
Wyniki polskich uczniów są wyższe od średniej OECD we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem: czytania ze zrozumieniem, rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz rozumowania w naukach przyrodniczych.
Polscy uczniowie zajęli piąte miejsce w czytaniu ze zrozumieniem, ósme w rozwiązywaniu zadań i problemów matematycznych i 10. w rozumowaniu w naukach przyrodniczych.
Wyniki polskich uczniów są jednak gorsze niż te, jakie osiągnęli w poprzedniej edycji badania w 2012 roku. - Wynik trendu jest pozytywny, mamy wynik powyżej średniej krajów, które były badane. Natomiast na pewno to, że wynik spada, trudno uznać za sukces - powiedział wiceminister edukacji Maciej Kopeć.
Badanie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA - Programme for International Student Assessment) to najważniejsze i największe badanie edukacyjne na świecie.
Sprawdza ono stopień przygotowania 15-latków do dalszej edukacji, wymagań rynku pracy i powodzenia w dorosłym życiu. Przeprowadzane jest cyklicznie co trzy lata począwszy od 2000 roku.
Badanie PISA 2015 zostało w Polsce zrealizowane na ogólnokrajowej próbie losowej 160 szkół gimnazjalnych oraz dziewięciu szkół ponadgimnazjalnych. Wylosowana próba objęła ponad 4,4 tys. uczniów, którzy rozwiązywali zadania testowe wyłącznie na komputerach.
W Polsce badanie przeprowadził zespół ekspertów Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
PAP, kk
REKLAMA
REKLAMA