15-latki z Polski z dobrym wynikiem w międzynarodowym badaniu edukacyjnym

Poziom umiejętności polskich 15-latków w naukach przyrodniczych jest istotnie wyższy od średniego poziomu uczniów z krajów OECD - wynika z najnowszej edycji badania PISA (Program Międzynarodowej Oceny Uczniów).

2016-12-06, 13:11

15-latki z Polski z dobrym wynikiem w międzynarodowym badaniu edukacyjnym
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: albertogp123 via Foter.com / CC BY

Wyniki polskich uczniów są wyższe od średniej OECD we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem: czytania ze zrozumieniem, rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz rozumowania w naukach przyrodniczych.

Polscy uczniowie zajęli piąte miejsce w czytaniu ze zrozumieniem, ósme w rozwiązywaniu zadań i problemów matematycznych i 10. w rozumowaniu w naukach przyrodniczych.

Wyniki polskich uczniów są jednak gorsze niż te, jakie osiągnęli w poprzedniej edycji badania w 2012 roku. - Wynik trendu jest pozytywny, mamy wynik powyżej średniej krajów, które były badane. Natomiast na pewno to, że wynik spada, trudno uznać za sukces - powiedział wiceminister edukacji Maciej Kopeć.

Badanie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA - Programme for International Student Assessment) to najważniejsze i największe badanie edukacyjne na świecie.

Sprawdza ono stopień przygotowania 15-latków do dalszej edukacji, wymagań rynku pracy i powodzenia w dorosłym życiu. Przeprowadzane jest cyklicznie co trzy lata począwszy od 2000 roku.

Badanie PISA 2015 zostało w Polsce zrealizowane na ogólnokrajowej próbie losowej 160 szkół gimnazjalnych oraz dziewięciu szkół ponadgimnazjalnych. Wylosowana próba objęła ponad 4,4 tys. uczniów, którzy rozwiązywali zadania testowe wyłącznie na komputerach.

W Polsce badanie przeprowadził zespół ekspertów Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

PAP, kk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej