Tak wygląda z bliska asteroida Ryugu. Roboty, które na niej wylądowały, przesłały zdjęcia

2018-09-28, 13:13

Zdjęcia z powierzchni asteroidy. Foto: Mar. prasowe

Japońska agencja kosmiczna JAXA opublikowała fotografie wykonane na asteroidzie Ryugu przez roboty typu MINERVA-II1, wysłane na kosmicznej sondzie Hayabusa 2. Opuściła ona Ziemię prawie 4 lata temu

Hayabusa 2 opuściła Ziemię dokładnie 30 listopada 2014 roku. Pierwszy rok misji miał na celu ocenę sprawności maszyny, kolejne dwa i pół roku sonda zbliżała się do asteroidy Ryugu, pod koniec trzeciego roku z sondy zostały wysłane na asteroidę roboty-łaziki. Dwa z nich znalazły się na powierzchni Ryugu 21 września, w krótce ma dołączyć trzeci.

To pierwsze na świecie obiekty wykonane przez człowieka, które wylądowały na powierzchni asteroidy.

Asteroida nie została wybrana przypadkowo. Naukowcy podejrzewają, że Ryugu  może zawierać wodę i związki organiczne. Przedstawiciele JAXA wyrazili nadzieję, że analiza próbek pobranych podczas misji rzuci światło na pochodzenie Układu Słonecznego oraz na samą ewolucję życia.

Roboty-łaziki Rover-1A i Rover-1B, które zrobiły zdjęcia, są tak naprawdę niewielkie. Ich średnica to zaledwie 18 cm. Wysokośc - 7. Każdy z nich ma zamontowane kamery, które nie tylko sfotografują asteroidę, ale pozwolą też na stworzenie trójwymiarowego obrazu powierzchni Ryugu.

Właśnie opublikowano pierwsze, wykonane przez nie na powierzchni asteroidy zdjęcia.

Misja sondy Hayabusa 2 ma zakończyć się pod koniec 2020 roku. Prześle ona na Ziemię zebrane materiały, sama zaś odleci daleko, w kosmiczną przestrzeń.

tjak