Wiadomości

W Układzie Słonecznym odkryto nową planetę. Jest karłowata i nazywa się Goblin

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2018 18:10
Chad Trujillo z Northern Arizona University, David Tholen z University of Hawaii i Scott Sheppard z Carnegie Institution for Science podczas poszukiwań hipotetycznej planety 9, stanowiącej zdaniem wielu ogniwo naszego Układu Słonecznego, natknęli się na mniejszy obiekt - karłowatą planetę o średnicy zaledwie 300 km. Roboczo nazwano ją Goblin.
Miejsce, gdzie możemy szukać Goblina. Rys. ilustracyjny
Miejsce, gdzie możemy szukać Goblina. Rys. ilustracyjnyFoto: Carnegie Science

Kosmiczny obiekt ma rozmiar ok. 300 km i krąży wokół Słońca po spłaszczonej orbicie. Obieg Goblina wokół Słońca trwa "zaledwie" 40 000 lat. Podczas podróży po orbicie 2015 TG387 sięga miejsc na samej krawędzi Układu Słonecznego. Co ciekawe, planetę odkryto już w 2015 roku, dzięki 8-metrowemu teleskopowi Subaru na Hawajach, jednak dopiero prace w latach 2015-2018, prowadzone z użyciem teleskopu Magellana pozwoliły na ustalenie orbity i publiczne ogłoszenie odkrycia.

Tysiące Goblinów

W momencie odkrycia 2015 TG387 była oddalona od Słońca o 80 jednostek astronomicznych (AU). Jedna jednostka astronomiczna to średnia odległość Ziemi od Słońca. "Dla porównania, Pluton znajduje się ok. 34 jednostek astronomicznych od Słońca" - czytamy na stronach Carnegie Science. Oznacza to, że obiekt Goblin jest około 2,5 raza dalej od Słońca, niż np. jego kolega, "karłowaty" Pluton.

Słońce widziane z Goblina. Artystyczna wizja naukowców S
łońce widziane z Goblina. Artystyczna wizja naukowców

Obiektów takich, jak 2015 TG387 mogą być tysiące, jednak odległość , w jakiej się znajdują, utrudnia ich wykrycie. - Mogliśmy odkryć 2015 TG387 tylko, kiedy znajduje się najbliżej Słońca. Przez jakieś 99 proc. jej trwającej 40 tys. lat podróży po orbicie, byłaby zbyt słabo dostrzegalna – mówi w piśmie Carnegie Science dr David Tholen z University of Hawaii.

Wkrótce, w piśmie „Astronomical Journal” ma się okaukazac obszerny artykuł na temat tego odkrycia.

tjak/Carnegie Science

Historyczne odkrycie naukowców. "To początek nowej ery w astronomii"

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2017 11:31
Astronomowie po raz pierwszy zarejestrowali jednocześnie fale grawitacyjne i rozbłysk, pochodzące od jednego zjawiska - zderzenia dwóch gwiazd neutronowych. W obserwacjach, prowadzonych przez zespoły badawcze na całym świecie, brali udział Polacy.

Asteroida Halloween przeleci koło Ziemi. Jej wygląd mrozi krew w żyłach

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2018 11:11
Przypominająca swym wyglądem trupią czaszkę asteroida 2015 TB145, nazywana także Halloween, znajdzie się bardzo blisko Ziemi 11 listopada br.