Szkoły będą walczyć z "mową nienawiści". Znamy wytyczne dla nauczycieli

Władze wielu miast zaapelowały do dyrektorów szkół, by w ich placówkach przeprowadzić lekcje na temat mowy nienawiści. – Chcemy, by uczniowie nauczyli się, ze słowa mogą ranić – mówi w rozmowie z PolskimRadiem24.pl rzecznik stołecznego ratusza Kamil Dąbrowa. Przeanazliowaliśmy materiały dydaktyczne.

2019-01-16, 12:47

Szkoły będą walczyć z "mową nienawiści". Znamy wytyczne dla nauczycieli
Nauczyciele mają wskazać uczniom, jak reagować na to mowę nienawiści. Foto: Shutterstock

Władze Warszawy zaapelowały w środę do nauczycieli stołecznych szkół o przeprowadzenie lekcji na temat mowy nienawiści. Nauczyciele mają wskazać uczniom, jak reagować na to zjawisko i jak mu przeciwdziałać. Dzień wcześniej prezydent Wrocławia Jacek Sutryk zwrócił się w liście do dyrektorów wrocławskich szkół, aby w tym tygodniu lekcje wychowawcze był poświęcone mowie nienawiści. - Wiele tragicznych wydarzeń zaczyna się od złego słowa – powiedział Sutryk.

Do tych dwóch miast dołączają kolejne.

Jak powiedział w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl Kamil Dąbrowa, rzecznik stołecznego ratusza, „nauczyciele dostaną odpowiednie skrypty” i będą zobowiązani do przeprowadzenia odpowiednich lekcji jeszcze przed feriami.

Pomocą przy przeprowadzaniu lekcji mają służyć materiały zamieszczone na stronach Centrów Innowacji Edukacyjnych i Szkoleń. Znaleźć tam można np. materiały Kampanii Rady Europy "Bez nienawiści", w tym m.in. elektroniczną wersję książki "Zakładki - Przeciwdziałanie mowie nienawiści w sieci poprzez edukację o prawach człowieka".

REKLAMA

Zalety składania skarg

Podręcznik ten zawiera m.in. informacje, czym jest mowa nienawiści, do kogo kierowana jest najczęściej oraz jak reagować, gdy jest się świadkiem tego rodzaju przemocy. Są tam również scenariusze zajęć i działań z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, wiedza o prawach człowieka i możliwe sposoby przeciwdziałania mowie nienawiści.

Główna część podręcznika zawiera 21 ćwiczeń, z których każde powstało z myślą o jednym lub kilku tematach. Zadania sklasyfikowano również pod względem „stopnia trudności” – ćwiczenie na poziomie 4 wymaga od uczestników pewnej wiedzy i doświadczenia, z kolei ćwiczenie na poziomie 1 można przeprowadzić z grupą, dla której dany temat jest zupełnie nowy.

"

"Wasza szkoła działa na terenie zamieszkałym przez wielu imigrantów. Szkoła jest dumna ze swoich prac na rzecz utrzymania dobrych relacji pomiędzy różnymi grupami etnicznymi oraz z niskiego poziomu rasizmu wśród uczniów. Niestety stosunki poza terenem szkoły są nadal dość trudne. Mniejszości etniczne często padają ofiarą wyzwisk i przemocy ze strony „białej” ludności, która stanowi większość, a ugrupowania neofaszystowskie zyskują na popularności".

Wytyczne, to ćwiczenia polegające m.in, na zmianie projektu fikcyjnej strony internetowej kampanii w celu powstrzymania zalewu rasistowskich komentarzy zamieszczanych przez lokalną społeczność. Analiz materiałów prasowych, ze zwróceniem uwagi na opis imigrantów. Poznanie treści regulaminu i wytycznych dla strony internetowych w celu zgłaszania nieodpowiednich treści administratorom strony. Omówienie wad i i zalet składania skarg, zwłaszcza w świetle możliwości, jakie daje sieć 2.0.

Dyskusje o budowie meczetu

 Uczniowie mogą też wziąć udział w symulacji rozprawy (analizując autentyczną sprawę, którą skierowano do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka), porównać prawa z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka z atakami, których ofiarą często padają np. młodzi Romowie.

REKLAMA

Uczestnicy mogą też przeanalizować przyczyny i skutki mowy nienawiści w sieci - stworzyć fikcyjne forum, na którym będą mogli zwracać się do siebie zgodnie z powszechnymi stereotypami, nauczyć się ocenić różne przykłady homofobicznej mowy nienawiści. Jest również symulacja internetowej debaty, w której przedmiotem dyskusji jest budowa meczetu w tradycyjnie chrześcijańskiej dzielnicy lub małym mieście.

Zaleca się również omówienie częstych uprzedzeń wobec konkretnych grup społecznych, zachęcenie uczestników ćwiczeń do krytycznego myślenia na temat obiegowych opinii i wypracowaniu argumentów przeciwko mowie nienawiści.

Seksizm w grach komputerowych

Dodatkowo uczniowie mogą się dowiedzieć, jak zachować ostrożność, dzieląc się osobistymi informacjami w Internecie oraz określić swoją prawdopodobną reakcję na różne scenariusze nękania i omawiają alternatywne sposoby postępowania. Będzie trzeba zdecydować, co zrobić z kontrowersyjnymi, obraźliwymi, a nawet potencjalnie niebezpiecznymi komentarzami i informacjami.

Nauczyciele zachęcani są też, by wprowadzić uczniów w tematykę praw człowieka. Ponadto mogą oni zaplanować kampanie lub minikampanię przeciwko seksizmowi w grach internetowych.

REKLAMA

- Chcielibyśmy, by przez analizę przykładów mowy nienawiści uczniowie mogli omówić jej konsekwencje zarówno dla jednostki, jak i społeczeństwa. By nauczyli się, ze słowa mogą boleśnie zranić - podkreśla Kamil Dąbrowa.

tjak

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej