Drony dostarczają paczki medyczne. Udane testy na Mazowszu i na Śląsku

Testowy dron lecąc do Pułtuska i Sochaczewa z maksymalną prędkością do 90 km/h dostarczył paczki medyczne średnio o połowę szybciej niż transportem kołowym. Sukcesem zakończył się także przelot drona między dwoma szpitalami – Górnośląskim Centrum Rehabilitacji "Repty" w Tarnowskich Górach oraz Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu.  

2020-12-24, 09:45

Drony dostarczają paczki medyczne. Udane testy na Mazowszu i na Śląsku
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay.com

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała, że w dniach 14-21 grudnia odbyła się seria testowych lotów transportowych realizowanych przez polską spółkę Farada we współpracy z agencją. Loty odbyły się na trasach pomiędzy Warszawą a szpitalami w Pułtusku, Sochaczewie oraz Otwocku. Na tych trzech trasach zrealizowano kilkanaście przelotów bezzałogowego samolotu pionowego startu.


Powiązany Artykuł

dron drony shutterstock 1200.jpg
Nowa rola dronów w pandemii koronawirusa

Agencji zabezpieczyła trasy przelotu

Bezzałogowy Statek Powietrzny pokonał trasy do Pułtuska i Sochaczewa o długości ok 60 km każda, średnio w 45 minut. Do Otwocka przelot z centrum Warszawy zajął mniej niż 15 min.

– To najbardziej skomplikowane pod względem operacyjnym przedsięwzięcie z wykorzystaniem niskopułapowego drona transportowego z jakim PAŻP miał do tej pory do czynienia. Seria testów kolejny raz potwierdziła gotowość PAŻP do obsługi tego typu lotów – mówi Maciej Włodarczyk, kierownik działu zarządzania operacjami bezzałogowych statków powietrznych w PAŻP.

Działania Agencji polegały na zabezpieczeniu tras specjalnie wydzielonymi korytarzami (strefami), co umożliwiło zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej. Statki powietrzne Farady emitowały własny sygnał z transpondera, dzięki czemu były widoczne dla innych podniebnych jednostek.

REKLAMA

Już w listopadzie tego roku przeprowadzono podobny test. Z sukcesem udało się przetransportować pierwsze ładunki medyczne. Trasę o długości 7,5 km pomiędzy szpitalem na Stadionie Narodowym a CSK MSWiA dron firmy Spartaqs pokonał w czasie 12 minut.


Powiązany Artykuł

drony free1200.jpg
Najlepsze warunki do działalności z wykorzystaniem dronów. Polska pierwsza w Europie i druga na świecie

Duży potencjał w zakresie ratowania życia

Kilka dni później bezzałogowy statek powietrzny wystartował spod siedziby Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu i wylądował w GCR "Repty" zaledwie po 11 minutach. Odległość pomiędzy obiema placówkami wynosi ok. 20 kilometrów, a na jej pokonanie samochodem należy przeznaczyć ok. 30 minut. Przedstawiciele szpitali – dr hab. Michał Zembala oraz Norbert Komar – przekazali sobie symboliczne podarunki. Próbny lot został oceniony bardzo dobrze. Autorzy eksperymentu są przekonani, że tego typu transport ma duży potencjał w zakresie ratowania ludzkiego życia.

Inicjatorami pomysłu są dyrektor ŚCCS prof. Marian Zembala wraz z zespołem medycznym jego syna Michała Zembali, oraz spółka Hawk-e, wchodząca w skład Grupy Kapitałowej Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Bezzałogowy statek powietrzny, będący własnością firmy Farada, umożliwia transport krwi, leków, szczepionek, a nawet narządów do przeszczepu z zachowaniem łańcucha chłodniczego, którego ciągłość jest warunkiem koniecznym przy tego typu operacjach logistycznych.

 

REKLAMA

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej