20 lat temu z taśmy zjechał ostatni Fiat 125p
W czasach PRL-u, samochód potocznie nazywany dużym fiatem, był obiektem marzeń wielu Polaków. Popularny "kanciak" nadal ma wielu fanów.
2011-06-29, 08:03
Posłuchaj
Auto produkowano w zakładach FSO na włoskiej licencji Fiata. Pierwsze modele zjechały z taśmy produkcyjnej w 1967 roku. Produkowano go równolegle z innym popularnym w Polsce modelem - Warszawą.
Jak wspomina były główny konstruktor w FSO Włodzimierz Sel, przedstawiclele Fiata byli zaskoczeni, że Polakom udało się uruchomić produkcję w tak krótkim czasie, tym bardziej, że wiązało się to z modernizacją linii produkcyjnych i hal.
- Jak na tamte czasy, duży fiat to był całkiem dobry samochód - dodaje kierownik Muzeum Motoryzacji w Warszawie Piotr Mady. - Sprawdzał się jako samochód rodzinny, można było zapakować do niego bagaż, no i miał taki silnik, który potrafił naprawić każdy - mówi.
W Muzeum Motoryzacji można zobaczyć trzy modele Fiata 125p: model terenowy, model sportowy, który wziął udział w biciu rekordu Guinnessa w jeździe długodystansowej oraz jeden z pierwszych wyprodukowanych fiatów.
Ten ostatni z wymienionych to "piękne auto, które wygląda jak limuzyna i chodzi jak zegareczek" - opisuje Piotr Mady.
Przez 24 lata wyprodukowanych zostało niemal półtora miliona egzemplarzy Fiata 125p.
IAR,kk
REKLAMA