37:18 2020_07_27 PR1_21_10_50_Kulturalna_Jedynka.mp3 Kolejne skarby wypełnią puste ściany Zamku Książ w Wałbrzychu (Kulturalna Jedynka)
To kolejna odsłona współpracy między Muzeum Narodowym we Wrocławiu a Zamkiem Książ w Wałbrzychu, zainicjowanej w 2015 roku otwarciem wystawy "Metamorfozy Zamku Książ". Muzeum nie dysponuje przestrzenią, w której skarby z jego magazynów mógłby być prezentowane w sposób stały. Dzięki współpracy z obecnymi właścicielami zamku można podziwiać te perełki w - dotychczas pustych - salach zamkowych.
- Rokrocznie rozbudowujemy swoją obecność na Zamku Książ. Przekazujemy do publicznej prezentacji dzieła sztuki, zabytki, które pierwotnie znajdowały się... właśnie na zamku. W miejscu, które było chlubą rodu Hochbergów, jednych z najbogatszych, najznamienitszych reprezentantów arystokracji europejskiej przełomu XIX i XX wieku. To tu zgromadzili niezwykłe dzieła sztuki, które dzisiaj, wyrokami historii, stały się własnością Muzeum Narodowego we Wrocławiu - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia dyrektor wrocławskiej placówki prof. Piotr Oszczanowski.
Rozmówca Michała Montowskiego podkreślił, że wyjątkowość tej współpracy polega na tym, że Zamek Książ nie jest placówką muzealną, ale jego właściciele spełnili wszystkie wymogi, które pozwalają na taką współpracę. - To historia bez precedensu. Ustaliliśmy zasady, reguły, obowiązki. Tym sposobem dzisiaj znakomite dzieła sztuki wróciły na zamek i sprawiły, że ta skorupa architektoniczna, piękna, ale pusta, nabrała życia - stwierdził prof. Oszczanowski.
Kolejne skarby wypełnią puste ściany
Z przekazanych perełek największą wartość przedstawia XVIII-wieczny obraz nieznanego włoskiego malarza zatytułowany "Budowa pałacu", należący do historycznej kolekcji Hochbergów. Dzieło to zalicza się do klasycznego w sztuce Italii gatunku zwanego capriccio (weduta fantastyczna lub kaprys architektoniczny), który wyróżniał się zestawieniem realnych i fantazyjnych budowli w wymyślonych lub topograficznie prawdziwych widokach.
Wśród przekazanych skarbów jest także "Tymoteusz z Listry ze swoją babcią Lois". To późnobarokowa replika znakomitego malowidła z ok. 1650 roku ucznia Rembrandta - Willema Drosta (1633-1659). Malarz wzorował się na słynnym dziele swojego nauczyciela pt. "Hannah z synem Samuelem". Oryginał obrazu Drosta znajduje się w Ermitażu. Obraz wrocławski powstał w I połowie XVIII wieku.
Sztukę włoską reprezentują również dwa dzieła florenckiej manufaktury wyrobów majolikowych Ulissa Cantagallego (1839-1901) z końca XIX wieku. To kopie klasycznych kreacji florenckiego Quattrocenta - na jednym z nich można podziwiać "Klęczące Anioły" według fresku Benozzo Gozzolego z Palazzo Medici-Riccardi we Florencji z lat 1459–1461. Na drugim zaś "Marię z Dzieciątkiem" – relief wzorowany na dziele ze słynnego warsztatu Luki della Robbia (1399-1481).
Poza tym w audycji:
- śląski tabor w Ornontowicach - wieloletnia tradycja nauki śląskich tańców, pieśni, ale i obyczajów oraz historii regionu górnośląskiego. O wyjątkowym wydarzeniu organizowanym w tym roku on-line opowiedziała Aleksandra Malczyk - szefowa ARTerii - Ośrodka Kultury i Promocji Ornontowic,
- zapowiedzi wydarzeń w Muzeum Powstania Warszawskiego z okazji 76. rocznicy zrywu.
***
Tytuł audycji: Kulturalna Jedynka
Prowadziła: Małgorzata Raducha
Rozmawiał: Michał Montowski
Materiały: Dorota Kołodziejczyk
Data emisji: 27.07.2020 r.
Godzina emisji: 22.05
kk