X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Polscy reżyserzy szturmem podbijają zagraniczne rynki filmowe

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2020 13:40
Polscy twórcy filmowi otrzymują kolejne propozycje pracy od zagranicznych producentów i zaliczają swoje anglojęzyczne debiuty. - Nasze młodsze pokolenie może już teraz pracować wszędzie - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Agnieszka Smoczyńska, reżyserka serialu "Warrior Nun". Skąd bierze się coraz większe zainteresowanie polskimi reżyserami?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: gnepphoto/Shutterstock

Niedawno swój całkowicie anglojęzyczny film "The Other Lamb" zrealizowała Małgorzata Szumowska. Podobne plany ma Jan Komasa, twórca m.in. "Sali samobójców. Hejtera". Z kolei Agnieszka Smoczyńska, której międzynarodowe sukcesy przyniósł film "Córki dancingu", znalazła się w gronie reżyserów serialu "Warrior Nun", który oparty jest na motywach mangi pod tym samym tytułem autorstwa Bena Dunna. Polska reżyserka zrealizowała dwa odcinki.

- Zainteresował mnie sam pomysł - mówi o serialu "Warrior Nun" Agnieszka Smoczyńska. - Pierwowzorem jest amerykańska manga. Poznajemy postać zakonnicy, która bierze udział w odwiecznej walce dobra ze złem. Jest to zakonnica, która nie tylko i wyłącznie modli się i poświęca medytacji Bogu, ale przede wszystkim dziewczyna, która trafia do bardzo zamkniętego zakonu. Nasze bohaterki jednocześnie trenują sztuki walki. Archetyp zakonnika związany z wyprawami krzyżowymi, na którym wychowaliśmy się, został przeniesiony na zakon żeński - dodaje.


Posłuchaj
38:26 2020_08_03 21_12_21_PR1_Kulturalna_Jedynka.mp3 Młode pokolenie polskich twórców z międzynarodowymi propozycjami (Kulturalna Jedynka)

Nie zastanawiała się długo nad propozycją

Agnieszka Smoczyńska określa "Warrior Nun" jako serial młodzieżowy oraz inicjacyjny. - Nie zastanawiałam się długo. To było kompletnie coś innego niż do tej pory. Nie był to psychologiczny, zwykły serial, tylko zabawa konwencją, która była całkowicie inna od tego, co mogłabym zrobić w Polsce i czego mogłabym się nauczyć. Potraktowałam to jako naukę rzemiosła - twierdzi.

Mimo że serial jest produkcji amerykańskiej, powstaje w Europie. Dlatego, jak przyznaje Agnieszka Smoczyńska, producentom zależało, żeby współpracować z twórcami europejskimi. Czy zatem młode polskie pokolenie idzie już przebojem w świat?

- Jestem przekonana, że nasze młodsze pokolenie może już teraz pracować wszędzie. Wydaje mi się, że wynika to z kilku rzeczy, tj. ze znajomości języka, ale też z globalizacji rynku filmowego - ocenia Agnieszka Smoczyńska.

Źródło: Netflix/Trailer serialu "Warrior Nun"

Pracuje z legendą

Do swojego anglojęzycznego debiutu zatytułowanego "Anniversary" szykuje się Jan Komasa. - Nad tym filmem pracuję razem z producentem Nickym Wechslerem, który jest po prostu legendą. Zadał mi ciekawe pytanie, że chciałby ze mną pracować, ale nie wie, czy ja byłbym zainteresowany pracą z takim dinozaurem. Nagle zdałem sobie sprawę, że zaszła jakaś zmiana pokoleniowa i on, który kształtował swoimi filmami moją wrażliwość, nagle pyta mnie o coś takiego - opowiada Jan Komasa

Zdaniem Jana Komasy jego anglojęzyczny film będzie "horrorem społecznym, trochę wyprowadzonym z "Hejtera" jako taki rodzaj przyjrzenia się, co byłoby, gdyby znowu pójść głębiej i dalej. Żeby to ubrać w lekki gatunek jako horroru społecznego, ale generalnie przyglądać się losom pewnej grupki ludzi".

- W Stanach Zjednoczonych jest duże zainteresowanie moją reżyserią, więc chciałbym to wykorzystać na połączenie trochę europejskiej wrażliwości z amerykańską gatunkowością - słyszymy w wywiadzie dla Joanny Sławińskiej.

Młode pokolenie świadome swojej obecności

Dr Anna Wróblewska ze Szkoły Filmowej w Łodzi zauważyła, że polscy filmowcy nauczyli się istnieć na rynku międzynarodowym. 

- Nauczyliśmy się technik promocji, całego procesu oscarowego i uczestniczenia w europejskich nagrodach filmowych. Gdy były na to środki, młodzi producenci i reżyserzy dostali od razu lepsze narzędzia niż pokolenie ich poprzedników. Pomogła również w tym integracja Polski z Unią Europejską. Kiedy Polska wchodziła do Unii i później rozpoczęły się programy szkoleniowe, dokształcanie i edukacja (…). Wyrosło pokolenie reżyserów i producentów, którzy są świadomi swojej obecności na rynku międzynarodowym - przekazuje dr Anna Wróblewska.

Zdaniem agentki sprzedaży polskich filmów za granicę Izabeli Kiszki od kilku lat można mówić o wzroście zainteresowania polską kinematografią. - Sądzę, że wszyscy zawdzięczamy to oscarowemu sukcesowi „Idy”. Mam wrażenie, że ten Oscar w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego trochę przebił szklany sufit dla polskich filmów. Kolejne sukcesy Pawła Pawlikowskiego, Małgosi Szumowskiej, Jana Komasy czy już młodszego pokolenia tylko i wyłącznie ten sukces potwierdzały i utwierdzały w przekonaniu, że jest w Polsce dobry ferment twórczy oraz artystyczny - dodaje.

Izabela Kiszka twierdzi również, że ten sukces idzie w parze ze stabilnym finansowaniem z Polskiego Instytutu sztuki Filmowej.

***

Tytuł audycji: "Kulturalna Jedynka"

Prowadziła: Joanna Sławińska

Goście: Agnieszka Smoczyńska (reżyserka), Jan Komasa (reżyser), dr Anna Wróblewska (Szkoła Filmowa w Łodzi), Izabela Kiszka (agentka sprzedaży polskich filmów za granicę)

Data emisji: 3.08.2020

Godzina emisji: 21.12

DS

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Marek Koterski i Wiesław Michnikowski - inteligentny humor najwyższej próby

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2020 12:11
Rozśmieszać widzów inteligentnie i niebanalnie to prawdziwa sztuka. Bywa, że "sztuka filmowa". Potrafi tak bawić widzów reżyser i scenarzysta Marek Koterski, którego hit "Dzień Świra"  7 czerwca będzie miał 18 lat od premiery kinowej.  Z ogromnym wdziękiem, talentem i błyskotliwą inteligencją latami bawił nas nieżyjący już znakomity aktor Wiesław Michnikowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bogumił Kobiela bohaterem audycji "Magazyn bardzo filmowy"

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2020 12:00
Aktor teatralny i filmowy. Uznawany za najwybitniejszego polskiego aktora tragikomicznego. Przedstawiciel polskiej szkoły filmowej. 10 lipca minęła 51. rocznica jego śmierci.
rozwiń zwiń