Światowe osiągnięcie polskich astronomów

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2019 11:44
Droga Mleczna w trzech wymiarach, czyli pierwsza dokładna trójwymiarowa mapa naszej galaktyki to najnowsze dzieło polskich naukowców z zespołu OGLE z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Została ona opracowana w oparciu o precyzyjnie wyznaczone odległości do tysięcy gwiazd pulsujących Cefeid - w dużej mierze nowo odkrytych przez OGLE.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Denis Belitsky/shutterstock.com

OGLE to jeden z największych na świecie przeglądów fotometrycznych nieba. Praca zespołu OGLE ukazała się w super prestiżowym tygodniku naukowym Science w ubiegły czwartek.

- Cefeidy są już od dawna używane w astrofizyce właśnie jako taka kosmiczna linijka, ponieważ są to gwiazdy tysiące razy jaśniejsze niż nasze słońce. W związku z tym, że są tak jasne, widać je w dużych odległościach. W naszej galaktyce widzimy je aż do krańców Drogi Mlecznej. Są to gwiazdy młode, powstały nie tak dawno. tj. do 300 milionów lat temu. Jeśli porównać czas życia galaktyki do jednej doby, to Cefeidy, które obserwujemy teraz, to ostatnie pół godziny tej doby - mówi dr Dorota Skowron, liderka zespołu przygotowującego mapę Galaktyki i jednocześnie pierwsza autorka pracy.

- Tych gwiazd znaleźliśmy dobrze ponad 1000. Analizowaliśmy w naszej pracy 2400 Cefeid. Podwoiliśmy liczbę znanych Cefeid z naszej Drogi Mlecznej - opowiada prof. Andrzej Udalski, kierownik projektu OGLE. - Cefeidy układają się w struktury i podstruktury, z których można będzie wywnioskować bardzo wiele informacji dotyczących jak rzeczywiście galaktyka jest zbudowana, jakie są parametry dysku galaktycznego. Być może ten obraz pomoże nam wyciągać jakieś wnioski dotyczące przeszłości galaktyki - dodaje.

Z kolei doktorant Przemysław Mróz przyznaje, że najbliższe Cefeidy, które odkrył polski zespół, znajdują się po drugiej stronie naszej galaktyki 80 tysięcy lat świetlnych od nas.

Ile osób pracowało przy stworzeniu mapy? Czym różnią się "polskie" Cefeidy od innych? Jak wygląda nasza galaktyka?

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Dorota Truszczak

Goście: dr Dorota Skowron (liderka zespołu przygotowującego mapę Galaktyki i jednocześnie pierwsza autorka pracy), doktorant Przemysław Mróz (współtwórca pracy), prof. Andrzej Udalski (kierownik projektu OGLE)

Data emisji: 06.08.2019

Godzina emisji: 19.06

DS

Czy przed Wielkim Wybuchem była nicość?

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2019 19:05
Ludzie od zawsze zastanawiali się, co miało miejsce przed narodzinami wszechświata. Powstała teoria, że wcześniej istniała nicość. Ale czy można ją w jakiś sposób określić lub wyliczyć? Czy jakaś forma istnienia poprzedzała Wielki Wybuch?

Naukowcy chcą "złapać" ciemną materię

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2019 10:00
Dowiedzieliśmy się, że ciemnej materii jest we Wrzechświecie kilka razy więcej niż tej, która buduje widzialny świat wokół nas. Dr Sebastian Trojanowski, który obecnie jest na stażu doktorskim na Uniwersytecie w Sheffield w Wielkiej Brytanii opowiedział w "Eurece" jak można "złapać" ciemną materię.