X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Nowa aplikacja

Wszystko w jednym miejscu
x

Nowa aplikacja

x

Elżbieta Sikora. Twórczość i technologia

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2013 17:00
- Dziś komponowanie muzyki elektronicznej jest tak łatwe, że mogą to robić właściwie wszyscy - mówiła w Dwójce Elżbieta Sikora, jedna z pierwszych i najwybitniejszych kompozytorek polskiej muzyki elektronicznej.
Audio
  • Elżbieta Sikora, Wojciech Michniewski i Krzysztof Knittel opowiadają o muzyce elektronicznej (Notatnik Dwójki)
Gdańsk, 24.11.2011. Fragment przedpremierowego przedstawienia opery Madame Curie
Gdańsk, 24.11.2011. Fragment przedpremierowego przedstawienia opery "Madame Curie"Foto: PAP/Adam Warżawa

Z Elżbietą Sikorą, dyrektorem artystycznym kolejnej edycji Festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu, spotkaliśmy się z okazji jej 70. urodzin. Kompozytorka wspominała początki swojej kariery muzycznej. - Od wielu lat łączę muzykę elektroniczną z czysto instrumentalną lub wokalną, jednak elektronika pozostanie na zawsze tym, od czego zaczynałam - powiedziała. - Pewnym wprowadzeniem było studiowanie reżyserii dźwięku. Potem znalazłam się w Paryżu na kursie u Pierre’a Schaeffera, gdzie uczyłam się komponowania takiej muzyki. To było dla mnie wielkie odkrycie. Zaczęłam bawić się dźwiękiem, tworzyć struktury dźwiękowe, krótko mówiąc: komponować. Brakowało mi jednak szerszego spojrzenia na to zagadnienie, wróciłam więc do Warszawy na studia klasyczne - dodała.

- Zaczynałam komponować muzykę elektroniczną w 1968 roku, kiedy miała ona już długą historię i nastąpił jej pełen rozkwit - opowiadała Elżbieta Sikora. - Od tamtej pory bardzo zmieniła się technologia. W 1981 roku wylądowałam we francuskim IRCAM-ie (Centrum Badawczo-Koordynacyjne Akustyki i Muzyki), gdzie znajdowały się ogromne komputery. Aby komponować, trzeba było nauczyć się programowania. Dla większości twórców, również dla mnie, to był etap "zatrzymania" w oczekiwaniu na bardziej przyjazną technologię. Ona zresztą szybko się pojawiła. I dziś komponowanie muzyki elektronicznej jest tak łatwe, że mogą to robić właściwie wszyscy - powiedziała.

W audycji rozmawialiśmy również z Wojciechem Michniewskim i Krzysztofem Knittelem, z którymi Elżbieta Sikora utworzyła w 1973 roku grupę kompozytorską KEW. Zespół występował na koncertach w Polsce, Szwecji, Austrii i Niemczech.

Elżbieta Sikora od 1981 roku mieszka we Francji. Zdobyła wiele nagród kompozytorskich, była profesorem Konserwatorium w Angoulême, gdzie prowadziła zajęcia z kompozycji muzyki elektroakustycznej oraz warsztaty dźwiękowe. W 1995 roku Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie wystawił kompozycję Elżbiety Sikory "Wyrywacz serc" w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Z kolei opera "Madame Curie" miała prapremierę 15 listopada 2011 w Sali UNESCO w Paryżu; polskie prawykonanie odbyła się 25 listopada tego samego roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Audycję prowadziła Beata Stylińska.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Madame Curie: Maria wątpiąca, Maria kochająca

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2011 22:00
Opera Elżbiety Sikory została znakomicie przyjęta podczas prapremiery w Paryżu. Premiera polska w Operze Bałtyckiej w Gdańsku już 25 listopada.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Muzyka elektroniczna w Polskim Radiu, czyli emocje i żyłka poszukiwacza

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2013 04:17
Studio Eksperymentalne Polskiego Radia to legenda naszej radiofonii. Założone w listopadzie 1957 roku, jako czwarte w Europie, stanowiło awangardową placówkę poświęconą twórczości elektronicznej.
rozwiń zwiń