Po niezwykle udanym występie na Festiwalu Misteria Paschalia w 2018 roku z cenionym w świecie dyrygentem, klawesynistą i organistą Johnem Buttem, założycielem Dunedin Consort, a także profesorem Uniwersytetu w Glasgow, Chór Polskiego Radia właśnie pod kierunkiem Brytyjczyka, nakładem oficyny Linn Records wydał płytę z nagraniem Ody na dzień św. Cecylii George’a Friderica Handla. Album znalazł nie tylko uznanie wśród europejskich krytyków, ale w 2019 roku otrzymał nominację do prestiżowej nagrody Gramophone Classical Music Awards w kategorii muzyka chóralna.
Podczas koncertu w Warszawie zespół ponownie sięgnie po utwory Handla. Tym razem zaprezentowane zostaną kompozycje należące do popularnego w baroku gatunku anthems, będącego angielską odpowiedzią na motet i kantatę. Mistrzem tej formy w XVIII wieku był właśnie Handel, który rozwinął koncertujący rodzaj anthems. Szczególną popularność zdobył cykl Coronation-Anthems, skomponowany w 1727 roku z okazji koronacji Jerzego II.
Koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie to także kontynuacja rozpoczętej w sierpniu tego roku współpracy z {OH} Orkiestrą historyczną. Pierwszym wspólnym projektem był koncert, a następnie nagranie Sonetów krymskich Stanisława Moniuszki.
Tym razem kompozycje Handla usłyszymy w zestawieniu z reprezentantem polskiego baroku, wybitnym polifonistą epoki Wazów – Bartłomiejem Pękielem. O jego życiu wiemy niewiele. Choć nie znamy ani daty, ani miejsca jego urodzenia, to z istniejących informacji wyłania się interesująca sylwetka kompozytora, któremu przyszło żyć w trudnych dla Rzeczypospolitej czasach. Przybliżona jest również data śmierci Bartłomieja Pękiela, zmarł najprawdopodobniej w 1670 roku w Krakowie. A co wiemy? To, że z prywatną kapelą królewską w Warszawie związany był od młodości. W 1649 roku Pękiel otrzymał na królewskim dworze tytuł maestro di capella i został pierwszym w historii Polakiem piastującym to zaszczytne stanowisko. Po potopie szwedzkim przeniósł się do Krakowa, gdzie w 1658 roku objął kierownictwo nad kapelą katedry na Wawelu. Wszystko wskazuje na to, że wawelskim zespołem kierował aż do śmierci. Dwuchórowa, wokalno-instrumentalna Missa Concertata La Lombardesca, przeznaczona na trzynaście głosów, pochodzi z okresu „warszawskiego”, kiedy kompozytor związany był z dworem Wazów i tworzył swe utwory w nowym wówczas stylu - stile moderno.
13 grudnia 2019, godz. 19.30
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
- K. Modzelewskiego 59
Wykonawcy:
Marta Boberska - sopran
Matylda Staśto - Kotuła - alt
Aleksander Rewiński - tenor
Dominik Kujawa - bas
Chór Polskiego Radia
{OH!} Orkiestra historyczna
John Butt - dyrygent