X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Szkoła po polsku: najpierw język, potem lektury

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2017 20:10
– Chcemy zakorzenić ucznia w pewnych tekstach, które uznane zostały za teksty ważne, jednak nie da się czytać i interpretować tekstów literackich, jeżeli uczeń nie będzie dobrze znał języka – mówiła dr Wioletta Kozak z zespołu opracowującego nową podstawę programową.
Audio
  • Szkoła po polsku: najpierw język, potem lektury (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com

Ekspertka zwracała uwagę na dwa paradygmaty, które należy wprowadzić do nauczania języka polskiego: paradygmat kulturowy ("chcemy wrócić do pewnego alfabetu kultury") i paradygmat językowy - teoretyczne przygotowanie do odbioru lektur ("wychodzimy od kompetencji językowej, by budować kompetencje komunikacyjne").

Dr hab. Krzysztof Biedrzycki zwrócił uwagę, że nie jest to nic nowego. – W poprzedniej podstawie programowej jeszcze mocniej było podkreślone, że bez umiejętności sprawnego posługiwania się językiem nie da się czytać literatury – powiedział.

Jakie lektury znalazły się w listach dla szkół podstawowych i średnich? Dlaczego "Pana Tadeusza" należy przeczytać już w podstawówce? Jak sprawić, by licealiści zrozumieli np. "Dziady"? I co wspólnego z poprzednią podstawą programową mają tytuły pojawiające się w wypracowaniach maturalnych: "Shrek", "Strażak Sam" i "Świat według Kiepskich"? O tym rozmawialiśmy z naszymi gośćmi.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi:  Katarzyna Hagmajer-Kwiatek

Goście: dr Wioletta Kozak (kierownik Wydziału Egzaminu Maturalnego Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, ekspertka w zespole opracowującym nową podstawę programową), dr hab. Krzysztof Biedrzycki (Komisja Edukacji Komitetu Nauk o Literaturze PAN, Instytut badań Edukacyjnych, Uniwersytet Jagielloński)

Data emisji: 14.09.2017

Godzina emisji: 18.00

mc/ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wybrano lektury dla dzieci. "Wielkie zaskoczenie"

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2015 21:43
Ministerstwo Edukacji Narodowej postanowiło przewietrzyć kanon książek dla najmłodszych. Wyniki przeprowadzonego plebiscytu okazały się bardzo oryginalne.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kanon lektur. Jak nie zamęczyć arcydziełami?

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2015 19:00
- Skoro Polacy przestają czytać zaraz po zakończeniu edukacji, albo jeszcze w jej trakcie, znaczy to, że ich kontakt z książką w szkole ma charakter zniechęcający – mówił w Dwójkowej dyskusji o kanonie lektur Piotr Kofta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Książki dla dzieci? "Nawet wyliczanki są ważne"

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2016 18:02
- Istotną dla rozwoju dziecka lekturą są choćby proste wierszyki. Nawet jak dziecko nie rozumie, już słyszy dźwięki, odbiera emocje – podkreślał prof. Grzegorz Leszczyński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Obciach? Chłopcy nie chcą czytać książek

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2016 21:00
– Wynika to ze społeczno-kulturowych uwarunkowań i pojęcia tego, co jest godne wstydu – mówiła Anna Czernow ze Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych.
rozwiń zwiń