Erard i Pleyel. Sekrety fortepianów Chopina

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2019 14:26
- Pleyel ma jasne brzmienie i szlachetny dźwięk dzwonu w przeciwieństwie do Erarda, którego brzmienie jest ciepłe, stonowane. W naszym posiadaniu jest dziewięć fortepianów i dwa pianina. To instrumenty historyczne wykonane w XIX wieku – mówił w Dwójce ich stroiciel Szymon Jasnowski.
Audio
  • Tajemnice brzmienia instrumentów Fryderyka Chopina (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
Fortepian ze zbiorów Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina
Fortepian ze zbiorów Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Foto: Wojciech Grzędziński / NIFC

Pod adresem Tamka 43 w Warszawie, w specjalnym pomieszczeniu, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zgromadził wspaniałą kolekcję instrumentów historycznych oraz ich kopii. Znajdziemy tam m.in. instrumenty francuskich marek Pleyel i Erard, brytyjskiej manufaktury Broadwood oraz kopię wiedeńskiego fortepianu Graf.

- Wszystkie instrumenty trzymamy w specjalnym pomieszczeniu, utrzymując w nim stałą temperaturę i wilgotność powietrza. Chronimy je także przed kurzem i światłem słonecznym, które niekorzystnie wpływają na stan drewna, z jakiego zostały wykonane, i pokrywające je politury - opowiadał Szymon Jasnowski, który zna te instrumenty dosłownie od podszewki.

W audycji rozmawialiśmy także o tym, czym dziewiętnastowieczne instrumenty różniły się od współczesnych - nie tylko pod względem budowy, ale i dźwięku. Poznanie tych różnic pozwala nie tylko lepiej zrozumieć muzykę Fryderyka Chopina, ale i odtworzyć jej właściwy kontekst. Dodatkowo Paul McNulty, słynny budowniczy fortepianów historycznych, osobiście opisał dwa egzemplarze, które wykonał dla NIFC-u.

Czy fortepiany, na których grał Fryderyk Chopin, bardzo różniły się od tych współczesnych? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Przygotowała: Milena Gąsienica

Data emisji: 21.03.2019

Godzina emisji: 15.00

mko/jp

Czytaj także

Paul McNulty: wzór fortepianu Chopina znaleźliśmy na Ukrainie

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2019 11:00
- Pomysł zbudowania kopii fortepianu Buchholtza z 1825 roku pojawił się 8 lat temu, w Roku Chopinowskim. Rozpoczęliśmy poszukiwania odpowiedniego instrumentu i znaleźliśmy go w Krzemieńcu na Ukrainie. Był w fatalnym stanie – mówił w Dwójce budowniczy kopii fortepianu Chopina.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tomasz Ritter: czasem lepiej, jak słuchacz musi się trochę wysilić

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2019 13:06
- Duże sale koncertowe nie są naturalnym środowiskiem dla fortepianów historycznych. Ja jednak jestem zwolennikiem podejścia, że czasem słuchacza trzeba troszkę przymusić, żeby on też się postarał, usłyszał, a nie wszystko zawsze mu podać na tacy - mówił w Dwójce pianista przed Koncertem urodzinowym Fryderyka Chopina w Filharmonii Narodowej.
rozwiń zwiń