Wokół "Wariacji goldbergowskich" Bacha

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2020 15:02
Punktem wyjścia do naszego spotkania były płyta Marii Judiny z bachowskim cyklem i jej notatki oraz książka Józefa Majewskiego "Kanony śmierci. Słowo o chrystologii Wariacji Goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha".
Audio
  • "Wariacje goldbergowskie" Jana Sebastiana Bacha (Duża czarna/Dwójka)
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock/EQRoy

W 1996 roku w moskiewskiej oficynie "Kompozitor" ukazała się unikatowa edycja "Arii z różnymi wariacjami". Wydanie to opiera się na cudem zachowanych notatkach na marginesie nut "Wariacji goldbergowskich". Zapisała je ręka Marii Judiny, która bachowskim cyklem zajęła się na trzy lata przed swoją śmiercią. Pierwszy raz wykonała go 15 października 1967 w Moskwie, a już w styczniu 1968 przygotowała nagranie płytowe.

***

Tytuł audycji: Duża czarna 

Prowadził: Przemysław Psikuta

Gość: Roman Kurkiewicz

Data emisji: 15.02.2020 

Godzina emisji: 13.00

pg/kd

Czytaj także

Rinaldo Alessandrini: kluczem do muzyki Bacha jest kontrapunkt

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2019 12:11
- Z punktu widzenia techniki kompozytorskiej muzyka Bacha jest raczej jednorodna. Kompozytor praktycznie zawsze dawał pierwszeństwo kontrapunktowi – mówił w Dwójce znakomity klawesynista i dyrygent zespołu muzyki dawnej Concerto Italiano, z którym wystąpił na tegorocznym Festiwalu Actus Humanus Nativitas.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prof. Józef Majewski i próba teologicznej interpretacji twórczości Bacha

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2020 16:45
- Kiedy myślę o muzyce Jana Sebastiana Bacha, nie widzę różnicy między muzyką teologiczną, a jakąkolwiek inną, ale to, co mnie pociąga w poszukiwaniu u niego teologii, to muzyka czysto instrumentalna - mówił w Programie 2 Polskiego Radia medioznawca, publicysta i autor książki "Kanony śmierci. Słowo o chrystologii Wariacji goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha".
rozwiń zwiń