Bronisława Kawalla: Bach otworzył przede mną Amerykę

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2019 15:25
- Wygrany przeze mnie konkurs bachowski w Waszyngtonie w lipcu 1975 roku otworzył przede mną nowe perspektywy koncertowe - opowiada Bronisława Kawalla, ceniona pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie fortepianu profesora Jana Ekiera.
Audio
  • Bronisława Kawalla o dzieciństwie i pierwszych latach edukacji muzycznej (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Bronisława Kawalla o studiach na Akademii Muzycznej w Warszawie (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Bronisława Kawalla o swoich mistrzach (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Bronisława Kawalla o konkursie bachowskim w Waszyngtonie (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Bronisława Kawalla o muzyce Jana Sebastiana Bacha, motcie życiowym i swoim niedawnym jubileuszu 50-lecia pracy pedagogicznej (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/TR Photo

Prof. Bronisława Kawalla jest laureatką prestiżowych konkursów pianistycznych, w tym triumfatorką Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Waszyngtonie w 1975 roku. Swoją wiedzę muzyczną artystka pogłębiała w Paryżu u Nadii Boulanger i Monique Haas oraz u Philipp'a Entremonta w Academie Internationale de Maurice Ravel.

Wygraną w Waszyngtonie artystka otworzyła sobie amerykański rynek muzyczny. - Po konkursie otrzymałam zaproszenia na koncerty. Jeden z koncertów był szczególnie ważny: w marcu 1976 roku w Arlington z Arlington Symphony Orchestra pod dyrekcją Leona Fleishera. Grałam wówczas Koncert A-dur Jana Sebastiana Bacha. Niestety, wyjazdy zostały boleśnie przerwane przez stan wojenny, w którym nie otrzymałam paszportu i nie mogłam wyjechać na następne, już zresztą zaplanowane występy - wspominała artystka.

- Oprócz koncertów zagranicznych miałam też wiele koncertów tutaj w kraju. Bardzo bym chciała wspomnieć moje koncerty rodzinne, w których dyrygentem był brat Szymon, a solistą Stanisław. Takie koncerty rodziny Kawallów były dość często powtarzane. Wykonywaliśmy wówczas np. wszystkie koncerty Bacha w ten sposób, że w niektóre wieczory były wykonywane na skrzypce i ten sam koncert w oryginalnym opracowaniu Bacha na klawesyn - opowiadała wybitna pianistka.

Artystka podkreśla, że jej miłość do Bacha nie pozostała bez wpływu na działalność jej córki, Anny Ryszki-Komarnickiej, która w 2018 roku wydała swoją pracę zatytułowaną "Księga Judyty w oratoriach włoskich epoki baroku". - Okazuje się, że być może słuchanie Bacha ćwiczonego przez mnie zaowocowało ukochaniem epoki baroku.

W 2018 roku bohaterka naszego cyklu obchodziła jubileusz 50-lecia pracy pedagogicznej i artystycznej. Jest przewodniczącą Zarządu Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Zapraszamy do wysłuchania wszystkich gawęd Bronisławy Kawalli, w których opowiada o swojej młodości, domu rodzinnym, edukacji muzycznej, swoich mistrzach Janie Ekierze, Tadeuszu Wrońskim i Monique Haas, a także o działalności pedagogicznej. 

***

Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności

Przygotowała: Klaudia Baranowska

Data emisji: 1-5.07.2019

Godzina emisji: 12.45

am/bch

Czytaj także

Daniił Trifonow: dzięki pływaniu moja gra staje się bardziej organiczna

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2019 11:00
- Im mniej masz w sobie barier, tym więcej możesz osiągnąć. Ja na przykład często pływam. To bardzo pomocne - mówił w Dwójce znakomity rosyjski pianista.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyczny portret pamięciowy Ewy Pobłockiej

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2019 18:19
Znana pianistka opowiada w audycji o muzyce, która towarzyszyła jej na artystycznej ścieżce.
rozwiń zwiń