Beczała królem Szwecji. Transmisja z Nowego Jorku

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2015 10:00
Tym razem nasz znakomity tenor wcieli się na deskach Metropolitan Opera w postać Gustawa III w "Balu maskowym" Giuseppe Verdiego.
Piotr Beczała to jeden z najsłynniejszych współczesnych śpiewaków operowych z Polski, regularnie pojawiający się między innymi na deskach Metropolitan Opera
Piotr Beczała to jeden z najsłynniejszych współczesnych śpiewaków operowych z Polski, regularnie pojawiający się między innymi na deskach Metropolitan OperaFoto: Grzegorz Śledź/PR2

"Bal maskowy" ("Un ballo in maschera") to opera stworzona na podstawie libretta Antonio Sommy. Historia w niej zawarta oparta jest na autentycznych wydarzeniach, jakie miały miejsce w operze sztokholmskiej 16 marca 1792 roku podczas maskarady. Doszło wtedy do zamachu na szwedzkiego króla Gustawa III, który został uśmiercony przez arystokratów strzałem w plecy.

Ówczesna cenzura Burbonów nie zgodziła się, by w Verdi w swym dziele ukazał śmierć koronowanej głowy. Wobec tego kompozytor przeniósł akcję opery do Ameryki, a głównym bohaterem uczynił jednego z gubernatorów. Co ciekawe, aktorzy występowali w szwedzkich strojach. Premiera miała miejsce 17 lutego 1859 roku w Rzymie. I okazała się ogromnym sukcesem.

***

Program:

Giuseppe Verdi Bal maskowy - opera w trzech aktach

Wyk. Piotr Beczała -tenor (Gustaw III, Król Szwecji), Sondra Radvanovsky - sopran (Amelia), Dmitri Hvorostovsky - baryton (Hrabia Anckarström), Heidi Stober - sopran (Oscar), Dolora Zajick - alt (Pani Arvidson), Mark Schowalter - tenor (Sędzia), Trevor Scheunemann - bas (Christian / Silvano), Scott Scully - tenor (Służący Amelii) Keith Miller - bas (Hrabia Ribbing - Samuel), David Crawford - bas (Tom - Hrabia Horn); Chór i Orkiestra Metropolitan Opera, dyr. James Levine

Na "Wieczór operowy" zapraszamy w sobotę (2.05) w godzinach 19.00-22.45. Program poprowadzi Aleksander Laskowski.

mm/bch

Czytaj także

Czy Giuseppe Verdi jest nadal aktualny?

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2013 12:00
Czy w XXI wieku widzimy w Verdim prekursora weryzmu muzycznego, poszukiwacza prawdy o świecie i człowieku? Czy może dzieło twórcy Rigoletta to dziś już tylko zamknięty rozdział historii opery? Na kilka dni przed dwusetną rocznicą urodzin Giuseppe Verdiego rozmawialiśmy o jego dziełach.
rozwiń zwiń