"Opera się odradza opowiadając o czym innym niż teatr"
Verdi napisał "Don Carlosa" na zamówienie opery paryskiej. Tworzył swoje dzieło w Genui, gdzie schronił się przed działaniami wojennymi prusko-austriackiego konfliktu 1866 roku. Opera miała uświetnić wystawę światową 1867 roku, ale niestety nie spodobała się cesarzowej Eugenii. Spotkała się natomiast z dobrym przyjęciem w londyńskim Covent Garden, a potem w Bolonii.
Program:
Giuseppe Verdi Don Carlos - opera w pięciu aktach do libretta Josepha Méry’ego i Camille’a du Locle według poematu Friedricha Schillera – wersja paryska.
Wykonanie:
Ildar Abdrazakov – bas (Król Filip II), Jonas Kaufmann – tenor (Don Carlos), Ludovic Tézier – baryton (Rodrigo), Dmitry Belosselskiy – bas (Wielki Inkwizytor), Sonya Yoncheva – sopran (Elżbieta de Valois), Elīna Garanča – mezzosopran (Księżniczka Eboli), Eve-Maud Hubeaux – sopran (Tebaldo), Tiago Matos, Michał Partyka, Tomasz Kumięga, Mikhail Timoshenko, Andrzej Filończyk, Daniel Giulianini – posłowie flandryjscy, Silga Tīruma – sopran (Głos), Julien Dran – tenor (Hrabia Lerma), Hyun-Jong Roh – tenor (Herold), Krzysztof Bączyk – bas (Mnich)
Chór i Orkiestra Opery Paryskiej, dyr. Philippe Jordan
(Opéra Bastille, Paryż, 10.10.2017)
***
Na "Wieczór operowy" w sobotę (5.05) o godz. 20.00 zaprasza Adam Suprynowicz.
mko/jp