Enrique Mazzola: dyryguję tak, jak wymaga tego atmosfera na sali

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2019 17:27
- Każdy występ jest co prawda wykonawczo zależny od muzyków, ale zaangażowana jest w niego również publiczność. My, muzycy, jesteśmy bardzo wrażliwi i w każdym momencie wyczuwamy ekspresję widowni - ciszę, skupienie, koncentrację, rozbawienie. To jak ludzie reagują w pewien sposób determinuje z kolei mój sposób ekspresji, inspiruje mnie, daje natchnienie - mówił w Dwójce dyrygent.
Audio
  • Dyrygent Enrique Mazzola o operze "Córka pułku" Gaetano Donizettiego (Wieczór operowy/Dwójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com

W sobotę (2.03) Enrique Mazzola poprowadził Chór i Orkiestrę Metropolitan Opera w Nowym Jorku podczas spektaklu "Córka pułku", który był transmitowany na antenie Dwójki. Włoski dyrygent bardzo wysoko ceni operę Gaetano Donizettiego.

- Myślę, że jest unikatowa  przede wszystkim ze względu na historię, która została w niej opowiedziana. W operach nieczęsto zdarza się podobna tematyka. Fascynuje mnie pojęcie wolności, które zostało tu przedstawione poprzez rolę Marie - ona jest markietanką tego pułku i jest wolna jako kobieta, ma możliwość dokonywania własnych wyborów. Myślę, że w połowie XIX wieku była to bardzo nowoczesna, wręcz rewolucyjna postawa, niezwykle postępowe podejście - podkreślał gość Dwójki.

Dlaczego wielkim krytykiem "Córki pułku" był Hector Berlioz - francuski kompozytor i twórca symfonii romantycznej? Na czym polega trudność partii Tonia, dla wykonującego ją tenora? Dlaczego Enrique Mazzola woli pracować w teatrach operowych działających w systemie stagione, gdzie przez określony czas gra się wyłącznie jedną operę? O tym w nagraniu audycji.

***

Rozmawiała: Milena Gąsienica

Gość: Enrique Mazzola (dyrygent)

Data emisji: 2.03.2019

Godzina emisji: 20.35

Materiał został wyemitowany w audycji Filharmonia Dwójki.

pg

Czytaj także

"Nowy Don Kiszot". Moniuszko wykorzystuje tekst Fredry

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2019 14:02
- Stanisław Moniuszko szukał zawsze wybitnych literatów. Kiedy nie mógł nakłonić ich do współpracy, wtedy wykorzystywał ich gotowe teksty. "Nowy Don Kiszot", jeden z dwóch tekstów Fredry, od razu był pisany z założeniem, że będzie zawierał wkładkę muzyczną - mówił w Dwójce dr Grzegorz Zieziula o moniuszkowskiej krotochwili w trzech aktach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Barbara Wysocka reżyseruje "Toscę"

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2019 09:02
W audycji przedstawiliśmy reportaż z przygotowań do premiery inscenizacji słynnej opery Giacomo Pucciniego w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Magdalena Piekorz: "Orfeusz i Eurydyka" to historia uniwersalna

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2019 13:00
- Orfeusz prezentuje postawę męską. Podejmuje się trudnego zadania, nie bacząc na przeszkody, mimo że się boi, to pokonuje ten strach - mówiła w Dwójce reżyserka, która postanowiła zmierzyć z dziełem Christopha Willibalda Gluck'a.
rozwiń zwiń