"Rycerskość wieśniacza" i "Pajace" z Wiednia. Transmisja

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2019 16:29
W "Wieczorze operowym" wybraliśmy się w muzyczną podróż do Wiener Staatsoper na dwa spektakle, podczas których Chór i Orkiestrę Wiedeńskiej Opery Państwowej poprowadził Giacomo Sagripanti.
Giacomo Sagripanti
Giacomo SagripantiFoto: PAP/EPA/MAXIM SHIPENKOV

"Rycerskość wieśniacza" Pietra Mascagniego (powstała w 1890 r.) i "Pajace" Ruggiera Leoncavalla (1892) stanowią dziś nierozłączną parę. Te dwie krótkie, werystyczne (realistyczne i naturalistyczne) opery grywane są od lat w takiej właśnie formie – w ramach jednego wieczoru operowego. – Wiele je łączy – obie można postawić jako wzór gatunku, który zawojował przestrzeń sztuki włoskiej, także opery pod koniec XIX wieku i na początku wieku XX. Postulował wierne trzymanie się rzeczywistości i realiów, był stronnikiem prawdy i realizmu, eksponował problemy społeczne – mówi Marcin Majchrowski, dziennikarz radiowej Dwójki, który dodaje: – Obydwa dzieła opowiadają o tragicznych zapętleniach uczuć, o zaborczej miłości, której intensywność wyklucza spokój i szczęście spełnienia.

Program:

Pietro Mascagni Cavalleria Rusticana – melodrama w jednym akcie

Wyk.: Elīna Garanča – sopran (Santuzza), Yonghoon Lee – tenor (Turiddu), Paolo Rumetz – baryton (Alfio), Chór i Orkiestra Wiedeńskiej Opery Państwowej, dyr. Giacomo Sagripanti.

Ruggero Leoncavallo Pagliacci – dramma w dwóch aktach z prologiem

Wyk.: Fabio Sartori – tenor (Canio), Marina Rebeka – sopran (Nedda), George Petean – baryton (Tonio), Chór i Orkiestra Wiedeńskiej Opery Państwowej, dyr. Giacomo Sagripanti.

***

Tytuł audycji: Wieczór operowy 

Prowadził: Marcin Majchrowski

Data emisji: 23.03.2019

Godzina emisji: 19.00

mko/bch

Zobacz więcej na temat: opera muzyka klasyczna
Czytaj także

Piotr Beczała: występ Metropolitan Opera to nowa odsłona

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2019 12:36
- Maurizio należy do novum w moim repertuarze. Pierwsza moja przymiarka do tej roli miała miejsce w zeszłym roku, w Wiedniu. Występ w Metropolitan Opera to druga odsłona i kolejny krok w rozwoju głosu. To wstęp do śpiewania repertuaru werystycznego - mówił w Dwójce wybitny polski tenor o międzynarodowej sławie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Basso profondo. Operowe światy Łukasza Koniecznego

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2019 15:40
- Jest kilka ról przeznaczonych dla basso profondo, który jest najniższym rodzajem operowego głosu. Jedna z nich to partia Sparafucile w "Rigoletcie" Verdiego, którą właśnie będę miał okazję śpiewać w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej - mówił w Dwójce ceniony artysta.
rozwiń zwiń