Muzeum Narodowe: te rysunki możemy pokazywać raz na dwa lata

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2017 11:00
- To okres minimalnej przerwy. Te rysunki ze względu na papier i techniki, które zostały użyte do ich wykonania, są bardzo wrażliwe na światło i wilgotność - mówił w Dwójce Piotr Borusowski kurator wystawy "W warsztacie niderlandzkiego mistrza" prezentowanej w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Audio
  • Rozmowa o wystawie "W warsztacie niderlandzkiego mistrza" w Muzeum Narodowym w Warszawie (Poranek Dwójki)

Na wystawie, którą można oglądać od 18 maja do 20 sierpnia, zgromadzone zostały dzieła powstałe na przestrzeni trzystu lat – najstarsze pochodzi z przełomu XV i XVI wieku, najmłodsze – z początku wieku XIX. Kurator wystawy Piotr Borusowski podkreślał, że rysunki są prezentowane nie tylko od strony estetycznej, ale też praktycznej. - Pokazujemy, do czego służyły, jakie było ich przeznaczenie. Część z nich to projekty do rycin, rysunków, obrazów, witraży. Część to autonomiczne dzieła sztuki. Pokazujemy też rysunki mistrzów i uczniów.

Wśród wystawianych dzieł znajdą się m.in. szkice Pietera (I) Coecke van Aelsta, Maertena de Vosa, Lodewijka Toeputa, Jacquesa (II) de Gheyna, Pietera (II) Stevensa, Petera Paula Rubensa, Theodoora van Thuldena, Jana van Noordta czy Ferdinanda Bola.

Kuratorzy wystawy mówili o najciekawszych pracach zgromadzonych na wystawie (na jednej z nich artysta chwali się, że dobrze wyszła mu noga świętego). Odtworzenie ich historii w wielu przypadkach przypominało prawdziwe śledztwo.

***

Prowadzi: Marcin Pesta

Gość: Piotr Borusowski i Aleksandra Janiszewska (kuratorzy wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie)

Data emisji: 17.05.2017

Godzina emisji: 8.10

Materiał został wyemitowany w audycji "Poranek Dwójki".

bch/mg

Czytaj także

Tajemnica odbicia "Czytającej list" Vermeera

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2015 12:39
- Dziewczyna jest zwrócona do widza profilem, czyta kartkę. Tymczasem w szybie okiennej odbija się en face. Czyżby mistrz się pomylił - pytała w Dwójce dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zagadka "Starej kobiety" Quentina Massysa

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2016 18:00
- W renesansowych portretach bardzo rzadko mamy do czynienia z przedstawieniami brzydoty, która była kojarzona ze starością i głupotą - mówiła w Dwójce Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kim jest mężczyzna z obrazu Jana van Eycka?

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2016 12:00
- Kto wie, czy próba związania wizerunku mężczyzny z van Eyckiem nie jest romantyczną potrzebą duszy ludzkiej, żeby wiedzieć, na kogo się patrzy - mówiła o "Portrecie mężczyzny w czerwonym turbanie" dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń