"Czerwony monter", czyli grafik między systemami

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2017 12:00
- Paradoks polega na tym, że choć Berman nie lubił być na świeczniku, to jednocześnie należał do grona zaufanych towarzyszy w czasach PRL. Grafik miał na to jednak sposób: w trudnych sytuacjach uciekał po prostu w robotę - powiedział Piotr Rypson.
Audio
  • Piotr Rypson o losach Mieczysława Bermana (Poranek Dwójki)

Autor książki "Czerwony monter. Mieczysław Berman – grafik, który zaprojektował polski komunizm" opowiadał w Dwójce o jednym z najważniejszych projektantów graficznych w Polsce, którego prace twórczą można podzielić na dwa etapy.

- Mieczysław Berman w przedwojennej Polsce nie miał lekko, bo był grafikiem opozycyjnym. Wszystko zmieniło się w czasach PRL, gdy artysta znalazł się w bardzo silnym obozie władzy jako jeden z czołowych propagandystów wizualnych systemu – dodał gość Dwójki.

W nagraniu audycji posłuchamy o samokrytyce, jaką Mieczysław Berman musiał złożyć przed Komitetem Partii w 1951 roku, dowiemy się też, dlaczego grafik musiał uciekać w czasach II wojny światowej.

***

Rozmawiał: Marcin Pesta

Gość: Piotr Rypson (pisarz)

Data emisji: 4.10.2017

Godzina emisji: 8.10

Materiał został wyemitowany w audycji "Poranek Dwójki".

mz/mg

Czytaj także

Nieznane zapiski Edelmana o getcie

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2017 11:00
- Zaskoczyło mnie, że takie zapiski w ogóle istnieją, bo myślałam, że wszystko, co powiedział, zostało już opublikowane, ale też zdziwił mnie nieco inny obraz Marka Edelmana - o książce "Nieznane zapiski o getcie warszawskim" mówiła w Dwójce jej współautorka Martyna Rusiniak-Karwat.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Piloci". Muzyczny hołd dla bohaterów Bitwy o Anglię

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2017 11:00
- Wydarzenia historyczne stanowią tło w naszym musicalu, ale warto pamiętać, że to nie jest dokument, tylko wytwór naszej wyobraźni - mówił w Dwójce Michał Wojnarowski, autor tekstów do piosenek w nowym spektaklu Teatru Roma.
rozwiń zwiń