Wspominając prowadzony na początku marca 2016 roku koncert, w wykonaniu solistki Sharon Bezaly von Bahr, Narodowej Orkiestry Symfonicznej i Chóru Narodowego Forum Muzyki, dyrygent zwrócił uwagę jego wyjątkowy charakter muzyczny. - Lubię nietypowe programy, ogromne wyzwania, ogromnego aparatu orkiestry, dużo kolorów instrumentacyjnych, różnorodność języków kompozytorskich - mówił muzyk, który wśród osobistych fascynacji wylicza utwory XX-wieczne i muzykę chóralną.
Jerzy Maksymiuk: II Symfonia Beethovena, lubię takie wyzwania
Program koncertu (Claude Debussy Trzy szkice symfoniczne Morze, Jacques Ibert Koncert na flet i orkiestrę, Gustav Holst Planety op. 32) stanowił w swojej kolorystyce nie lada wyzwanie dla orkiestry. - Sądzę, że największa trudność polega na ogromnej różnorodności języków muzycznych używanych przez tych kompozytorów. Trzeba było opanować tekst muzyczny, a jednocześnie malować te dzieła kolorami, które bardzo się od siebie różnią - ocenił Jose Maria Florencio.
Chór Narodowego Forum Muzyki podjął się wyzwania, które w czasach kompozytora Trzech szkiców wydawało się niewykonalne. - Dzieło Debussy'ego miało kłopot, żeby zaistnieć na scenach świata. Przy pierwszym wykonaniu chór żeński odmówił, mówiąc, że to jest niemożliwe do śpiewania - opowiadał maestro - ale bez głosów żeńskich, to dzieło byłoby, jeżeli nie ubogie, to totalnie bezsensowne - zaznaczył z naciskiem dyrygent, który z satysfakcją wspinał się na muzyczne wyżyny z prowadzonym zespołem. - Fascynowaliśmy się odkrywaniem naszych możliwości interpretacyjnych za pomocą tych dzieł - przyznał.
***
Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki
Prowadził: Róża Światczyńska
Gość: José Maria Florêncio (dyrygent, altowiolista i kompozytor)
Data emisji: 8.05.2020
Godzina emisji: 19.30