Tamara w zielonym bugatti

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2020 13:00
W audycji mówiliśmy o obrazie Tamary Łempickiej "Autoportret w zielonym bugatti".
Audio
  • Dr Grażyna Bastek o obrazie Tamary Łempickiej "Autoportret w zielonym bugatti" (Jest taki obraz/Dwójka)
zdj. il.
zdj. il. Foto: shutterstock.com/Vladimir Sukhachev

Baronowa z pędzlem, Współczesna Wenus, Nowoczesna kobieta – to tylko kilka wybranych epitetów, jakimi była określana Tamara Łempicka przez swoich współczesnych. Odnosiły się do jej pozycji, urody, stylu, ale też niezależności. Tamarę Łempicką postrzegano jednak w dużej mierze tak, jak ona sama tego pragnęła. Była mistrzynią autopromocji, a zarazem mistyfikacji. Technik budowania wizerunku mogą jej zazdrościć współczesne gwiazdy popkultury. W dużej mierze jest autorką swojej legendy.

Nie posiadała zielonego bugatti. Jeździła żółtym renault z czarnymi wykończeniami i dobierała kostiumy i sukienki tak, aby pasowały do karoserii auta. Historia, jakoby wydawca magazynu "Die Dame" zobaczył ją podjeżdżającą samochodem pod hotel w Mote Carlo i zamówił u niej okładkę do czasopisma, jest wymyślona, jak masa innych rzeczy w życiorysie Tamary – miejsce jej urodzenia, rzekoma przyjaźń z Gretą Garbo albo historyjka, że jej córka nie jest córką, lecz młodszą siostrą. "Autoportret w zielonym bugatti" powstał w 1929 roku i był projektem okładki pisma "Die Dame".

Wizerunek nowoczesnej kobiety w luksusowym, szybkim samochodzie nie był pomysłem Łempickiej. Artystka zaczerpnęła go ze współczesnej fotografii. Podpatrywała pozy, grymasy modelek i fotograficzne kadry z modnych czasopism. Zdjęcia pięknych kobiet w eleganckich, sportowych samochodach były często reprodukowane na okładkach w latach dwudziestych. W luksusowych autach lubiły pozować do zdjęć również gwiazdy Hollywoodu, jak chociażby zmysłowa Dolores del Rio.

W październiku 1928 roku na okładce pisma "Vu" pojawiło się zdjęcie Andre Kertèsza, ukazujące młodą kobietę za kierownicą sportowego samochodu. Była to reklama skórzanej czapki i rękawiczek pochodzących z eleganckiego domu mody Hermès. Identyczne akcesoria pojawiły się kilka miesięcy później w autoportrecie Tamary pędzącej w bugatti.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Przygotował: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 5.01.2020

Godzina emisji: 12.45

am


Czytaj także

"Hafciarka" Kerstinga, czyli romantyzm udomowiony

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2019 16:00
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiadała o obrazie niemieckiego artysty, który uchodzi za mistrza stylu biedermeier, dominującego w sztuce XIX wieku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Straszliwa śmierć świętych braci

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2019 21:03
W audycji "Jest taki obraz" opowiadaliśmy o obrazie malarza niderlandzkiego Aerta van den Bossche, przedstawiającym męczeństwo Kryspina i Kryspinina – rzymskich szewców, którzy zasłynęli dobrocią i miłosierdziem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Wędrowiec nad morzem mgły". Człowiek w obliczu potęgi natury

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2019 21:04
W audycji "Jest taki obraz" rozmawialiśmy o jednym z najsłynniejszych obrazów olejnych autorstwa Caspara Davida Friedricha.
rozwiń zwiń