Paul Badura-Skoda. Wspomnienie luminarza pianistyki

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2019 16:12
- Mawiał, że szuka tego, co jest za nutami. Paul Badura-Skoda znajdował tam prawdziwą muzykę. Miałem przywilej spotkania go i pracowania z nim. Jego dom, niezwykła kolekcja historycznych klawesynów i fortepianów były celem pielgrzymek. To co wiedział i co wniósł do tego nurtu wykonawczego było nieprzebranym skarbcem – mówił Andrzej Sułek, szef redakcji muzycznej Dwójki.
Audio
  • Paul Badura-Skoda. Wspomnienie wybitnego pianisty i pedagoga (Wybieram Dwójkę)
Paul Badura-Skoda
Paul Badura-SkodaFoto: Jean Baptiste Millot/mat. pras.

W wieku niespełna 92 lat zmarł Paul Badura-Skoda, urodzony w Wiedniu, jeden z najważniejszych pianistów naszych czasów. Urodził się 6 października 1927 roku, tam też rozpoczął studia pianistyczne, a później pracował pod kierunkiem wybitnego pianisty Edwina Fischera. W 1949 roku Wilhelm Furtwängler i Herbert von Karajan zaprosili go do wykonań koncertów fortepianowych. Dzięki tym dyrygentom, jako 22-latek, znalazł się w światowej elicie pianistycznej. Debiuty na Festiwalu Salzburger Festspiele, w Nowym Jorku i Tokio rozpoczęły światową karierę artysty. Występował jako solista z renomowanymi orkiestrami, z najwybitniejszymi dyrygentami i wykonawcami jak Georgy Szell, Karl Bohm, Lorin Maazel, Zubin Mehta, Sir Charles Mackerras, Sir Georg Solti, Kent Nagano, John Eliot, Dawid Ojstrach, Wolfgang Schneiderhan, Boris Pergamenchikow, Jorg Demus.

- Pamiętam go jako człowieka niezwykle ciepłego, serdecznego i otwartego. Jego umiejętność wydobywania z fortepianu nie tylko błyskotliwie brzmiących pasaży, ale także bogactwa barw i niuansów artykulacyjnych sprawiła, że w początkach lat 50. XX wieku zrobił błyskotliwą i błyskawiczną karierę. Był też cenionym i bardzo lubianym pedagogiem dlatego, że umiał i kochał przekazywać swoją wiedzę - podkreślił Andrzej Sułek.

Paul Badura-Skoda nagrał ponad 200 płyt długogrających oraz dziesiątki płyt CD. Jego dyskografia obejmuje dzieła wszystkich epok. Szczególne miejsce zajmują w niej komplety sonat Mozarta, Beethovena i Schuberta. Jako jeden z pierwszych pianistów wykorzystywał instrumenty historyczne do prezentacji dzieł kompozytorów z epoki klasycznej. Był także jurorem najważniejszych międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in.: Chopinowskiego w Warszawie, Królowej Elżbiety w Brukseli, Ferucio Busoniego w Bolzano, Międzynarodowego Konkursu w Leeds.

***

Prowadził: Bartosz Panek

Data emisji: 26.09.2019

Godzina emisji: 16.30

Materiał został wyemitowany w audycji "Wybieram Dwójkę".

mko