"Komora oka". Wystawa o grze spojrzeń

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2019 16:00
Gościem "Wybieram Dwójkę" był Tomasz Szerszeń - fotograf, który opowiadał o wystawie zatytułowanej "Komora oka" w Galerii Fundacji Archeologia Fotografii.
Audio
  • Tomasz Szerszeń o wystawie "Komora oka" (Wybieram Dwójkę)
Plakat wystawy Tomasza Szerszenia Komora oka
Plakat wystawy Tomasza Szerszenia "Komora oka"Foto: Mat. prasowe

Fotografowanie – jak wiadomo – jest nierozdzielnie splecione z procesem podglądania, patrzenia, które niejednokrotnie przekracza granice intymności. Podobnie jest w przypadku obcowania z archiwum: szczątkami czyjejś twórczości, ale i czyjegoś życia.

Instalacja fotograficzna Tomasza Szerszenia Komora oka (niem. Augenkammer) opowiada o grze spojrzeń, która wkracza w przestrzeń archiwum. Punktem odniesienia jest spuścizna Marka Piaseckiego (1935-2011), fotografa, twórcy heliografii, lalek, rzeźb, kolaży. Wiele spośród jego fotografii ma intymny charakter, niejednokrotnie przetwarza motyw perwersyjnego spojrzenia czy podglądania. Komentując Piaseckiego, Tomasz Szerszeń sięga po prace z własnego archiwum z 2002 roku: czasu swoich pierwszych fotograficznych gestów. Dlatego Komora oka staje się dla artysty rodzajem archeologicznego spojrzenia: na archiwum, na postać Marka Piaseckiego i na samego siebie. (mat. prasowe)

Tomasz Szerszeń Tomasz Szerszeń, fot. Joanna Turowicz-Piasecka

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę 

Prowadzi: Bartosz Panek

Gość: Tomasz Szerszeń (antropolog, fotograf)

Data emisji: 6.12.2019

Godzina emisji: 16.30

am

Zobacz więcej na temat: wystawa Bartosz Panek KULTURA
Czytaj także

M jak Mistrzowie. Wystawa kolekcji Tadeusza Mysłowskiego i Ireny Hochman

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2019 09:17
Od 23 listopada w Muzeum Narodowym w Poznaniu można oglądać wystawę dzieł sztuki wielkich twórców polskich i zagranicznych, zebranych przez polsko-amerykańskiego artystę i jego żonę - Irenę Hochman - nowojorską marszandkę. W kolekcji znalazły się dzieła słynnych artystów, m.in. Salvadora Dali, Marcela Duchampa, Andy'ego Warhola czy Pabla Picassa.
rozwiń zwiń