Prof. Józef Majewski i próba teologicznej interpretacji twórczości Bacha

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2020 16:45
- Kiedy myślę o muzyce Jana Sebastiana Bacha, nie widzę różnicy między muzyką teologiczną, a jakąkolwiek inną, ale to, co mnie pociąga w poszukiwaniu u niego teologii, to muzyka czysto instrumentalna - mówił w Programie 2 Polskiego Radia medioznawca, publicysta i autor książki "Kanony śmierci. Słowo o chrystologii Wariacji goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha".
Audio
  • Prof. Józef Majewski o teologicznej interpretacji twórczości Bacha (Wybieram Dwójkę)
Okładka książka
Okładka książkaFoto: materiały prom./Sergio Delle Vedove (Shutterstock)

Zdaniem prof. Józefa Majewskiego trudno jest określić, które utwory skomponowane przez Jana Sebastiana Bacha można uznać za religijne, a które zdecydowanie za świeckie, szczególnie, kiedy widzimy, że np. kantaty określane mianem świeckich włączył do Wielkiej mszy h-moll.

- Ostatnie 10 lat życia Bacha określane jest najbardziej teologicznym i metafizycznym. Do tej pory był kantorem, który zarabiał poprzez komponowanie muzyki kościelnej. W ostatnim okresie swojego życia te sprawy stały się dla niego drugorzędne. Skupił się na muzyce czysto teologicznej i metafizycznej, a przede wszystkim instrumentalnej, w której – bez względu na to, czy tytułował ją religijnie czy nie –  próbował dotknąć nieskończoności - mówił gość audycji.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę 

Prowadził: Jakub Kukla

Goście: Prof. Józef Majewski (medioznawca, publicysta, doktor habilitowany teologii i profesor Uniwersytetu Gdańskiego, autor książki "Kanony śmierci. Słowo o chrystologii Wariacji goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha")

Godzina emisji: 16.30

Data emisji: 24.01.2020

pg/am

Czytaj także

Marzena Lubaszka: przestrzenie Świdnicy sprzyjają muzyce Bacha

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2019 17:36
- Świdnica jest mocno barokowa, do tego z postacią Bacha łączy ją fakt, że urzędował tam w Kościele Pokoju jego uczeń. Wykonał tam nawet Pasję Mateuszową - o fenomenie Festiwalu Bachowskiego opowiadała w Dwójce śpiewaczka i uczestniczka tegorocznego odsłony wydarzenia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rinaldo Alessandrini: kluczem do muzyki Bacha jest kontrapunkt

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2019 12:11
- Z punktu widzenia techniki kompozytorskiej muzyka Bacha jest raczej jednorodna. Kompozytor praktycznie zawsze dawał pierwszeństwo kontrapunktowi – mówił w Dwójce znakomity klawesynista i dyrygent zespołu muzyki dawnej Concerto Italiano, z którym wystąpił na tegorocznym Festiwalu Actus Humanus Nativitas.
rozwiń zwiń