Zygmunt Krauze: przede mną tę nagrodę otrzymywały największe nazwiska

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2020 17:54
- To dla mnie nadzwyczajne wyróżnienie. Zwłaszcza jak się spojrzy na listę kompozytorów i innych twórców scenicznych, to nazwiska są zupełnie fantastyczne: György Ligeti, Olivier Messiaen czy reżyser Robert Wilson - mówił laureat prestiżowej francuskiej Nagrody Krytyków za najlepszą premierę sezonu 2019/20 (Meilleure Création Musicale).
Zygmunt Krauze podczas koncertu inaugurującego 62. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień w 2019 r.
Zygmunt Krauze podczas koncertu inaugurującego 62. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" w 2019 r.Foto: Leszek Szymański/PAP

Posłuchaj
12:27 Wybieram Dwójkę 8.97.2020 krauze.mp3 Zygmunt Krauze o francuskiej Nagrody Krytyków i cyklu "Z letniego salonu Zygmunta Krauzego - klasyka fortepianowa na nowo" (Wybieram Dwójkę)

nuty 1200.jpg
Misterium twórczości Zygmunta Krauzego

Zygmunta Krauzego nagrodzono za III Koncert fortepianowy "Okruchy pamięci", którego premiera odbyła się na Festiwalu Warszawska Jesień w 2019 roku. We Francji utwór po raz pierwszy wykonany został w styczniu br. w Metz. - To była przepiękna sala Arsenal, która znajduje się głównie pod ziemią. Był komplet publiczności, a owacje trwały 7 minut. To naprawdę długo - wspominał kompozytor.

W "Okruchach pamięci" Zygmunt Krauze wykorzystał m.in. nowe instrumenty perkusyjne. - To są instrumenty, które kilka lat temu zostały wymyślone i skonstruowane przez muzyków i inżynierów z politechniki w Metz. Można powiedzieć, że to wielkie szafy, co najmniej 2,5-metrowej wysokości, jak gdyby ogromne pudła rezonansowe, przed którymi zwisają wielkie płachty blachy o różnej grubości i różnych stopów. Te instrumenty perkusyjne dają bardzo dzikie dźwięki, które, o dziwo, pasują wspaniale do wszystkich grup instrumentów orkiestry symfonicznej - tłumaczył gość audycji "Wybieram Dwójkę".

Czytaj także:

O użycie wspomnianych instrumentów perkusyjnych zwróciła się do Zygmunta Krauzego Orkiestra Narodowa w Metz - jedna z instytucji, które zamówiły utwór. - Musiałem jechać specjalnie do Metz, żeby zaznajomić się z tymi instrumentami. Tamtejsza Orkiestra Narodowa jest bowiem ich posiadaczem. Muszę powiedzieć, że rezultat wyszedł daleko poza moje oczekiwania. Razem zabrzmiało to dużo ciekawiej, niż na początku myślałem - podkreślał kompozytor.

Zygmunt Krauze to dopiero drugi polski twórca, po reżyserze Krzysztofie Warlikowskim, który otrzymał francuską Nagrodę Krytyków. Tematem rozmowy z naszym gościem był również cykl spotkań "Z letniego salonu Zygmunta Krauzego - klasyka fortepianowa na nowo", który dostępny jest w internecie.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Zygmunt Krauze (kompozytor, pianista)

Data emisji: 8.07.2020

Godzina emisji: 16.30

Czytaj także

Nieskończona muzyka Zygmunta Krauzego

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2015 19:40
- Czas trwania takiego utworu nie ma znaczenia. Słuchacz sam decyduje, kiedy i czego słucha - wyjaśniał koncepcję muzyki unistycznej jej twórca.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zygmunt Krauze: do komponowania zawsze potrzebuję tematu

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2019 13:10
- Kiedy spojrzę na swoje pierwsze utwory, pisane jeszcze w 1958 roku i dalsze, to można zauważyć, że ta muzyka jest coraz bardziej ekspresyjna, dramatyczna, kanciasta - opowiadał w Dwójce kompozytor, którego utwór zabrzmiał podczas koncertu inaugurującego 62. Festiwal Warszawska Jesień.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Misterium twórczości Zygmunta Krauzego

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2020 22:55
Zygmunt Krauze to... postać tajemnicza. Wprawdzie w latach młodości zainspirował się unizmem Władysława Strzemińskiego, co naznaczyło jego muzykę na długo, jednak na jego postawę twórczą ogromny wpływ miała też kultura francuska: studia w Paryżu w szalonych latach 60., a potem bliskie związki z paryskim centrum muzycznej elektroniki, IRCAM-em.
rozwiń zwiń