Jarosław Bester: "Bajgelman. Get to Tango" to obraz twórczości kompozytora

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2020 18:00
- Mamy utwory pisane w okresie międzywojnia i to są przeboje, szlagiery, z drugiej strony kompozycje, które powstały po wybuchu wojny i później także w łódzkim getcie. I czujemy te emocje zawarte w słowach i nutach - mówił akordeonista i aranżer Jarosław Bester.
Okładka płyty
Okładka płytyFoto: mat. promocyjne

Historia Dawida Bajgelmana opowiedziana jest charakterystycznym brzmieniem Bester Quartet oraz polskich wokalistów jazzowych: Grażyny Auguścik, Doroty Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa. O płycie rozmawialiśmy z szefem zespołu, akordeonistą i aranżerem Jarosławem Besterem.

Posłuchaj

12:21 PR2_wybieram_dwojke_2020_12_04-16-31-25.mp3 O płycie "Bajgelman. Get to Tango" rozmawiamy z jej twórcą Jarosławem Besterem (Wybieram Dwójkę)

- Bajgelman to postać bardzo zapomniana. Ja zetknąłem się z jego muzyką na przestrzeni ostatnich lat. Jedyny właściwie utwór, który można było usłyszeć w internecie to był skomponowany przez niego w 1934 roku "Grzech" w wykonaniu Wiery Gran i Adama Astona. Dopiero w 2018 r. miałem okazję zetknąć się z jego twórczością w sposób konkretny - opowiadał Jarosław Bester.

Wtedy to Miron Wajchert, pomysłodawca projektu, zaproponował  stworzenie programu zawierającego kompozycje Dawida Bajgelmana. Miało być to związane z rocznicą likwidacji getta łódzkiego, ale też ze 130. rocznicą urodzin tego zapomnianego twórcy.

Źródło: Bester Quartet/PROLOG 30th Jewish Culture Festival: Bester Quartet & Grażyna Auguścik (PL/US) - Grzech / Sin.

Nie było to łatwe zadanie, bo kompozycje Bajgelmana zachowały się w formach szczątkowych. - Z pomocą kilku osób, wspólnymi siłami udało się zebrać w sumie 14 kompozycji, ale ostatecznie wybrałem 10, które zostały następnie przygotowane i zaaranżowane do tego koncertu - opowiadał gość audycji.

Bajgelman pisał w czasach międzywojnia utwory niezwykle popularne, śpiewane zresztą przez największe ówczesne gwiazdy choćby Adama Astona, czy Tadeusza Faliszewskiego, czy Wierę Gran. Pisał dla teatru i dla rewii, pisał też popularne wtedy tanga.  

Czytaj też:

- Mamy również kompozycje, które powstały po wybuchu wojny i później także w łódzkim getcie. Tą płytą tworzymy obraz twórczości kompozytora, który żył w czasie normalnym, gdzie ludzie żyli, pracowali, cieszyli się z tego co wokół nich. I momentu, kiedy niestety ten sam człowiek znajduje się w zupełnie odmiennych okolicznościach tragedii, śmierci wokół i musi się z tym zmierzyć - mówił gość Dwójki. Przecież pamiętajmy, że od 1941 Bajgelman nie poddaje się i tworzy nadal, jest dyrygentem Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Getta Łódzkiego i tak jakby się broni mimo wszystko, broni się przed tą opresją. Można powiedzieć, że jego twórczość na tej płycie jest pokazana w sposób przekrojowy.

W audycji  Jarosław Bester zdradzał kulisy powstania płyty i okoliczności, które przyczyniły się do jej nagrania.

Koncert będzie do wysłuchania na stronach Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, w ramach prologu XXX Festiwalu Kultury Żydowskiej.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Jarosław Bester (szef zespołu Bester Quartet, akordenista, aranżer)

Data emisji: 4.12.2020

Godzina emisji: 16.30


Czytaj także

"Preludium". Debiut Jakub Paulski Trio dzięki Jazz Juniors

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2020 17:58
- Tytuł tej płyty nawiązuje trochę do klasyki, a trochę do momentu życiowego, w jakim się znalazłem. Jest to taka odskocznia. Wszystko zaczęło się od festiwalu Jazz Juniors i wygranej nagrodzie Grand Prix w 2019 r. Materiał był już nagrany w 2018 r. i teraz udało się go wydać - mówił o swojej debiutanckiej płycie "Preludium" Jakub Paulski, gitarzysta jazzowy. .
rozwiń zwiń
Czytaj także

Przed premierą

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2020 09:34
Przed nami premiera wyjątkowej płyty na 95-lecia Polskiego Radia. W audycji przegląd kompozycji, które na niej znajdziemy.
rozwiń zwiń