Aleksandra Hałat: przygoda z muzyką Karola Rathausa będzie się rozgrywała dalej

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2021 18:00
- Przy pierwszym naszym zetknięciu z triem to ta muzyka nam się nie do końca podobała. Dopiero w miarę zagłębiania się w tą muzykę i odkrywania coraz ciekawszych historii w niej zawartych, uczucie do Rathausa narastało, aż znaleźliśmy się w sali nagraniowej - mówiła Aleksandra Hałat, pianistka i pomysłodawczyni projektu Rathaus Ensamble.
Okładka płyty
Okładka płytyFoto: Mat. promocyjne

Posłuchaj
09:18 W2 Karol Rathaus AAC 2021_01_28-16-31-24.mp3 Rozmowa z Aleksandrą Hałat o nieznanej twórczości Karola Rathausa (Wybieram Dwójkę)

Muzyka Karola Rathausa, kompozytora okrzykniętego przez niemiecką krytykę w latach dwudziestych "nadzieją nowej muzyki", znalazła się na pierwszej płycie zespołu, który wziął swoja nazwę od jego nazwiska. Kameraliści przywracają do repertuaru wybitne dzieła i stwarzają słuchaczom niebywałą możliwość odkrycia muzyki, która przez kilkadziesiąt lat pozostawała w zapomnieniu. 

Opowiadając o początkach przygody z kompozycjami Karola Rathausa, Aleksandra Hałat zwraca uwagę na pewną przypadkowość tego pierwszego spotkania.

- Powiem szczerze, że zaczęło się dosyć zwyczajnie, ponieważ szukałam wśród kompozytorów emigracyjnych repertuaru na skrzypce i fortepian. Później byliśmy z mężem w Wiedniu u Daniela Wnukowskiego, który właśnie nagrał muzykę Rathausa. Mówił nam o niej, słuchaliśmy jej, ale wtedy jeszcze nie zrobiła ona na mnie takiego wrażenia. Kolejnym krokiem było odnalezienie archiwum Karola Rathausa w internecie - opowiadała pianistka.

Choć początkowo muzyka Karola Rathausa nie olśniła muzyków, z czasem stała się bliska ich sercu i zagości na dłużej w nich repertuarze płytowym i koncertowym. - Mamy w zanadrzu utwory, które nie były jeszcze publikowane ani nagrywane. Tak że ta historia będzie się toczyła dalej - mówiła Aleksandra Hałat.

Życiorys kompozytora

Karol Rathaus - polski kompozytor, pianista i pedagog żydowskiego pochodzenia - jest uznawany za kompozytora emigracyjnego. Zdaniem Aleksandry Hałat, Rathausa nie można nazywać "emigrantem".

- Emigracja, której doświadczył Karol Rathaus, to było tak naprawdę wygnanie. O emigracji można mówić, kiedy mamy wybór, natomiast Karol Rathaus nie miał takiej możliwości - mówiła pianistka.

Schronienie znalazł w Stanach Zjednoczonych, gdzie rozwijał swoją karierę edukacyjną na Queens College. Aleksandra Hałat podkreśliła, że w tym okresie Karol Rathaus nie myślał już o wielkiej, muzycznej karierze, wielokrotnie w listach opisywał swoje osamotnienie przy jednoczesnej wdzięczności Stanom Zjednoczonym za uzyskane schronienie.

- Myślę, że Karol Rathaus był kompletnie zrozpaczony, jak musiał zostawić Europę. Zresztą przyjechał tak naprawdę z niczym, dlatego że w Londynie obok jego mieszkania spadła bomba. Wszystko, co było w domu, spłonęło. Była tam część rękopisów, których oczywiście już nie poznamy, fortepian, dokumenty, duża część jego spuścizny - opowiadała pomysłodawczyni projektu Rathaus Ensamble.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Aleksandra Hałat (pianistka, pomysłodawczyni projektu Rathaus Ensamble)

Data emisji: 28.01.2021

Godzina emisji: 16.30

Czytaj także

Zimerman – czekając na komplet Beethovena

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2021 17:00
Według ostatnich informacji 9 lipca (a nie 9 kwietnia jak początkowo planowano) ukaże się nowe nagranie kompletu koncertów fortepianowych Ludwiga van Beethovena w wykonaniu Krystiana Zimermana, London Symphony Orchestra i Sir Simona Rattle’a.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Anderszewski gra Bacha. "Dopiero po montażu ułożył się porządek płyty"

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2021 18:45
- Chodziło o to, żeby zasugerować rodzaj cyklu; pewną dramaturgię, która by po prostu funkcjonowała. Wyszły trzy grupy czterech utworów, właściwie taki dramat w trzech aktach. To znaczy, że pierwszy akt kończy się na b-moll, drugi na g-moll, a ostatni na h-moll - mówił Piotr Anderszewski, jeden z najciekawszych i najbardziej intrygujących współczesnych pianistów.
rozwiń zwiń