Grzegorz Nowak: "Strasznego dworu" jeszcze nikt tak nie wykonał

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2019 12:00
- Oprócz samego Moniuszki! Cieszę się, że po raz pierwszy mogę tę operę wykonać tak, jak ją napisał kompozytor - mówił dyrygent w przerwie wykonania słynnego dzieła kompozytora podczas festiwalu "Chopin i jego Europa" 2019. 
Audio
  • Grzegorz Nowak i "Straszny dwór" Moniuszki na festiwalu Chopin i jego Europa 2019 (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
  • Anna Skulska rozmawia z solistami: Edytą Piasecką i Tomaszem Koniecznym (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Stanisław Sienkiewicz w operze Straszny dwór w 1897 roku.
Stanisław Sienkiewicz w operze "Straszny dwór" w 1897 roku.Foto: Ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego.

Moniuszko 1200.jpg
Rok Moniuszki w Polskim Radiu

Słynne dzieło Stanisława Moniuszki, a zarazem jedną z najczęściej wystawianych oper w Polsce Grzegorz Nowak miał możliwość prowadzić wielokrotnie, po raz pierwszy - w 1998 roku w głośnej interpretacji Andrzeja Żuławskiego. Głośnej i niewolnej od głosów krytyki.

- Mocno się wtedy z Andrzejem Żuławskim spieraliśmy w sprawie jego wizji spektaklu. Potraktował on oryginał filmowo i zaproponował dużo cięć, które ingerowały we frazę muzyczną. Nie mogłem na to pozwolić. To było kaleczenie muzyki Moniuszki - wspominał Grzegorz Nowak.

Skomponowane w latach 1861-1864 dzieło, mające niezliczenie wiele wersji, publiczność tegorocznego festiwalu "Chopin i jego Europa" miała okazję słuchać w niezwykłej odsłonie: w kompletnej wersji i na instrumentach historycznych.

- Po raz pierwszy mogę zrobić tę operę w całości, tak jak ja napisał kompozytor - cieszył się Grzegorz Nowak. - Nie musimy się martwić tym, że nie pasuje coś w układzie scenicznym, brakuje kostiumów itp., w związku z tym nie okaleczamy muzyki Moniuszki. A dodatkowo sprzedajemy ją za granicą! Sami soliści przyznają, że od wielu lat nikt tak "Strasznego dworu" jeszcze nie wystawiał: w całości, bez skrótów.

Pod dyrekcją Grzegorza Nowaka najbardziej znane dzieło Moniuszki wykonali m.in. Edyta Piasecka, Tomasz Konieczny czy Orkiestra XVIII Wieku. W audycji można było także wysłuchać rozmów z solistami, które przeprowadziła Anna Skulska.

Dyrygent opowiedział też o tym, na czym polega dramaturgia muzyki Moniuszki w jego interpretacji, czy zawarty w dziele rys patriotyczny jest aktualny również dziś i jak na wykonanie "Strasznego dworu" wpłynęło wykorzystanie dawnych instrumentów.

***

Tytuł audycji: Letni Festiwal Muzyczny 

Rozmawiał: Maciej Łukasz Gołębiowski

Goście: Grzegorz Nowak (dyrygent), Edyta Piasecka (sopran), Tomasz Konieczny (bas-baryton)

Data emisji: 25.08.2019

Godzina emisji: 19.00

at/bch

Czytaj także

Moniuszko i opera europejska

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2019 14:42
O związkach utworów scenicznych Moniuszki z europejską twórczością operową opowiadał prof. Ryszard Daniel Golianek z Instytutu Muzykologii UAM w Poznaniu. 
rozwiń zwiń