Dwa balety Igora Strawińskiego, jedna historia

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2019 16:34
W audycji wysłuchaliśmy reportażu z przygotowań do premiery spektaklu w Operze Wrocławskiej.
Audio
  • Reportaż z przygotowań do premiery spektaklu "Gra w karty"/"Święto wiosny" w Operze Wrocławskiej (Przed premierą/Dwójka)
Plakat spektaklu
Plakat spektakluFoto: materiały prom.

Balety "Gra w karty" i "Święto wiosny" Igora Strawińskiego, mimo różnej treści, łączy jedna historia. Oba dzieła podczas swoich premier poniosły fiasko. Mimo nienajlepszego przyjęcia, przetrwały próbę one czasu, a "Święto wiosny" zostało uznane za jedno z największych arcydzieł muzyki baletowej.

Według oryginalnego libretta "Gra w karty" to metaforyczna opowieść o przewrotności życia, w którym nawet najsilniejsi mogą zostać pokonani przez słabsze jednostki. "Święto wiosny" z kolei oryginalnie czerpie z legend o pogańskich wierzeniach Rusi. Jednocześnie balet Strawińskiego okazał się jednym z tych dzieł, które zmieniły bieg historii muzyki i tańca.

Twórcy wrocławskiej premiery odchodzą od oryginalnych fabuł, przeszczepiając muzykę Strawińskiego na grunt współczesnych i uniwersalnych płaszczyzn, podejmując dialog z wymagającą partyturą oraz historią tych dzieł. Dla tancerzy zespołu baletowego Opery Wrocławskiej będzie to możliwość zaprezentowania się widowni w dwóch zupełnie odmiennych estetykach.

Premiera spektaklu 27 kwietnia.

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku (cykl "Przed premierą"

Przygotowała: Monika Zając

Data emisji: 25.04.2019

Godzina emisji: 22.00

materiały prom./pg/bch

Czytaj także

"Fredriana" w Teatrze Wielkim Operze Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2019 07:00
W audycji wysłuchaliśmy relacji z prób do spektaklu baletowego opartego na dwóch komediach Aleksandra Fredry z muzyką Stanisława Moniuszki, którego premiera odbędzie się 6 kwietnia w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Anna Hop: wyzwaniem było zestawienie Moniuszki z Fredrą

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2019 14:00
- Musiałam znaleźć sposób, jak połączyć dramaturgicznie "Męża i żonę" Fredry i muzycznie "Na kwaterze" Moniuszki – tłumaczyła Anna Hop, choreografka i reżyserka jednego z dwóch baletów, które złożą się na "Fredrianę", nowy spektakl Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
rozwiń zwiń