Zapomniany urok przodków fortepianu

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2018 13:22
- W przypadku żadnego instrumentu tak bardzo nie wierzono w postep, jak w przypadku fortepianów - mówił Andrzej Sułek w audycji poświęconej pierwszym próbom przywrócenia dawnych instrumentów klawiszowych wykonawstwu koncertowemu.
Audio
  • Zapomniany urok przodków fortepianu (Fortepianiści/Dwójka)
Wanda Landowska
Wanda LandowskaFoto: PAP

five -  fortepiany historyczne 1200.JPG
Sto lat niepodległości z Chopinem na starym fortepianie

Pianista podkreślił, że w języku polskim nie ma sprecyzowanej formy na nazwanie instrumentu, który fortepianem jeszcze nie jest, ale który pod wieloma względami już go przypomina. - Mówi się instrument historyczny, ale to określenie opisowe, trochę mało zręczne, bo jak nazwać osobę, która gra na takim instrumencie: pianista historyczny?

Andrzej Sułek na użytek swojego cyklu ukuł nazwę fortepianiści. Pretekstem do przywoływania dziejów protoplastów fortepianu jest I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, który odbędzie się w dniach 2-14 września w Warszawie. W pierwszej audycji Andrzej Sułek wyjaśniał, dlaczego na wiele lat porzucono granie na instrumentach klawiszowych z minionych epok, a krytycy wręcz nawoływali, by dawny repertuar grać na nowoczesnych fortepianach.

Prowadzący przypomniał też Wandę Landowską, która dokonała wyłomu w myśleniu o dawnym instrumentarium klawiszowym oraz Isoldę Alghrim - autriacką klawesynistkę, która należała do pionierów nurtu autentycznego i wykorzystywała fortepiany epoki klasycyzmu podczas swych koncertów w Wiedniu już w latach 30. Była też mowa o sporach i sprzeciwach, jakie wzbudzały te próby. Zabrzmiały opinie m.in. Ralpha Kirkpatricka i Krystiana Zimermana.

W warstwie muzycznej nie zabrakło muzycznych rarytasów - m.in. nagrania Krikpatricka na historycznym fortepianie, wczesnych rejestracji Paula Badury-Skody i Jörga Demusa, fragmentów Muskalisches Opfer Bacha z NRD-owskiego nagrania na dawnych instrumentach (Das Leipziger Bach-Collegium, ETERNA EDITION) polskich prób z fortepianem Chopina - nagrania Raula Koczalskiego i Zbigniewa Drzewieckiego.

***

Tytuł audycji: Fortepianiści

Prowadzi: Andrzej Sułek

Data emisji: 5.03.2018

Godzina emisji: 19.30

bch/pg

Czytaj także

Jak Robert Levin zacerował "Requiem" Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2018 11:43
- Moim celem było usunąć plamy z koszuli i zaszyć rozdarcia w spodniach tak, by naprawić całe to ubranie - tłumaczył w Dwójce amerykański pianista, o którym mówi się, że wniknął do umysłu Mozarta.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kaja Draksler: improwizacja wymaga dobrego warsztatu kompozytorskiego

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2018 15:35
- Co do swobodnej improwizacji, uważam, trzeba mieć niezły warsztat kompozytorski, żeby grać ją dobrze. W muzyce improwizowanej chodzi przecież o formę, strukturę, brzmienie, orkiestrację, myślenie o czasie. O tym wszystkim musisz decydować, grając, więc jest to komponowanie tu i teraz - mówiła muzyczka i kompozytorka jazzowa Kaja Draksler.
rozwiń zwiń