Dirk Vermeulen: "Bajka" Moniuszki to wspaniałe dzieło

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2019 14:07
- Może to utwór ze zbyt rozbudowanym brzmieniem instrumentów dętych blaszanych, ale było to w tamtych czasach modne – w twórczości kompozytorów flamandzkich też to słychać.  Jako całość jednak "Bajka" jest naprawdę wspaniałym dziełem, cieszę się, że mogliśmy nad nim popracować - mówił w Dwójce holenderski dyrygent.
Audio
  • Dirk Vermeulen o programie Koncertu urodzinowego Fryderyka Chopina w Filharmonii Narodowej (Filharmonia Dwójki)
  • Tomasz Ritter o "Koncercie fortepianowym f-moll" Fryderyka Chopina (Filharmonia Dwójki)
(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)Foto: shutterstock.com

Moniuszko_Serwis_1200x660.jpg
Rok Stanisława Moniuszki w Polskim Radiu

Dirk Vermeulen poprowadził w piątek (1.03) Koncert urodzinowy Fryderyka Chopina w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W dniu 209. urodzin wielkiego polskiego kompozytora zabrzmiał jego Koncert fortepianowy f-moll. Wspólnie z {oh!} Orkiestra Historyczna utwór ten - w roli solisty - wykonał Tomasz Ritter, zwycięzca ubiegłorocznego I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych.

- Miałem ogromną przyjemność towarzyszyć mu jako członek orkiestry podczas jego finałowego występu na tym Konkursie. To rzeczywiście pianista niezwykle utalentowany, stworzony dla tego rodzaju instrumentu. Fortepiany historyczne wymagają od artysty wyjątkowej wrażliwości i delikatności. Wiem, o czym mówię, bo mój brat – Jan Vermeulen – jest dość znanym muzykiem grającym na pianoforte. Ma także dość sporą kolekcję dawnych instrumentów. Od niego wiem, że samo porównanie starego pianoforte ze współczesnym Steinwayem czy Bosendorferem jest niemal z góry skazane na porażkę. By grać na historycznym fortepianie, trzeba zupełnie zmienić myślenie o muzyce - podkreślał gość Dwójki.

W programie piątkowego koncertu znalazły się jeszcze II Symfonia C-dur Karola Lipińskiego oraz Uwertura koncertowa "Bajka" Stanisława Moniuszki. Dla Dirka Vermeulena nie było to pierwsze spotkanie z tworczością polskiego kompozytora, którego 200. rocznicę urodzin świętujemy w tym roku. - Latem nagraliśmy z Orkiestrą Osiemnastego Wieku "Straszny dwór". Muszę powiedzieć, że tak jak pozostali członkowie zespołu, byłem wstrząśnięty pięknem tego dzieła, jego głębią i złożonością - wyznał dyrygent.

Dlaczego Warszawa to dla niego miasto szczególne? O tym w nagraniu audycji, której gościem był również solista Tomasz Ritter.

***

Rozmawiała: Monika Zając

Goście: Dirk Vermeulen (dyrygent), Tomasz Ritter (pianista)

Data emisji: 1.03.2019

Godzina emisji: 19.45

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

pg/pj

Czytaj także

Włodek Pawlik: Moniuszko to wdzięczy temat dla jazzmanów

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2019 11:00
- Wiele jego pieśni to cudowne tematy z wyrafinowaną harmonią, co dla jazzowego podejścia jest rzeczą fundamentalną, bo nie trzeba wiele drążyć i szukać - mówił w Dwójce pianista, który wziął na warsztat najsłynniejsze pieśni i arie Stanisława Moniuszki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Michał Klauza: orkiestrowe dzieła Moniuszki są bardzo wdzięczne

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2019 14:47
- Niestety Moniuszko nie napisał wielu utworów orkiestrowych, a to dlatego, że zespół w Wilnie, do którego miał dostęp, w kilku sekcjach złożony był z bardzo słabych muzyków - mówił w Dwójce szef Polskiej Orkiestry Radiowej.
rozwiń zwiń