X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Zygmunt Krauze: do komponowania zawsze potrzebuję tematu

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2019 13:10
- Kiedy spojrzę na swoje pierwsze utwory, pisane jeszcze w 1958 roku i dalsze, to można zauważyć, że ta muzyka jest coraz bardziej ekspresyjna, dramatyczna, kanciasta - opowiadał w Dwójce kompozytor, którego utwór zabrzmiał podczas koncertu inaugurującego 62. Festiwal Warszawska Jesień.
Audio
  • Rozmowa z Zygmuntem Krauze, Miłoszem Pękalą, Magdaleną Długosz oraz Michałem Pawełkiem na festiwalu "Warszawska Jesień" (Filharmonia Dwójki)
Zygmunt Krauze podczas koncertu inaugurującego 62. festiwal Warszawska Jesień
Zygmunt Krauze podczas koncertu inaugurującego 62. festiwal Warszawska JesieńFoto: PAP/Leszek Szymański

Warszawska jesień 1200.jpg
62. festiwal "Warszawska Jesień" na antenie Dwójki

Podczas koncertu otwarcia Zygmunt Krauze wykonał swój III Koncert fortepianowy "Okruchy pamięci". - Ten utwór dotyczy mojej przeszłości i tego, co jest wokół mnie. Opowiada o stosunku emocjonalnym do czasu, który przeszedł, i który przeżyłem wspólnie z moimi bliskimi.

Kompozytor podkreślił, że jego utwory zawsze o czymś opowiadają. Jako przykład podał utwór Exodus 2016, który opowiada o emigrantach z Afryki Północnej oraz Deklarację, która zabrzmiała w ubiegłym roku na festiwalu Sacrum Profanum. - W tym ostatnim utworze użyłem Deklaracji Praw Człowieka ONZ. Zadziwiające, że ten tekst, pisany w 1946 roku jest aktualny i nie w całości wykonany do dziś. To jest mój bunt, moja złość, moja niezgoda, że żyjemy w świecie, o którym na papierze napisaliśmy, że będzie piękny, ale za mało robimy, żeby taki był.


Zygmunt Krauze pap_20080204_0BU 1200.jpg
Wspomnienia Zygmunta Krauzego

Zygmunt Krauze mówił ponadto o uczuciach, które towarzyszą mu podczas wykonywania swoich dzieł oraz perkusyjnym eksperymencie, który zastosował w III Koncert fortepianowy "Okruchy pamięci". O tym dziele opowiadał też perkusista Miłosz Pękala.

W audycji rozmawialiśmy również z Magdaleną Długosz, której utwór Na krawędzi Światła został prawykonany podczas koncertu inaugurującego festiwal Warszawska Jesień oraz muzykiem Michałem Pawełkiem.

***

Rozmawiała: Beata Stylińska

Goście: Zygmunt Krauze, Miłosz Pękala, Magdalena Długosz oraz Michał Pawełek

Data emisji: 20.09.2019

Godzina emisji: 20.26

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch/at

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mykietyn: Warszawską Jesień w latach 90. dotknął kryzys

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2017 21:00
- W momencie kiedy odzyskaliśmy wolność, wydawało się, że nastąpi erupcja sztuki, a tymczasem nastąpiło zupełne załamanie w kulturze - wspominał kompozytor, który na festiwalu Warszawska Jesień zadebiutował w roku 1993.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Lutosławski nawet krótkie utwory pisał z pietyzmem"

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2017 13:35
– Ten krótki utwór jest arcydziełem, pokazującym jego kunszt, a także muzyczne poczucie humoru i zmysł okazjonalny – mówił dyrygent Jacek Kaspszyk o kompozycji "Fanfare for Los Angeles Philharmonic" Witolda Lutosławskiego.
rozwiń zwiń