W 1876 roku, pod wpływem śmierci córki, Antonín Dvořák powrócił do szkiców "Stabat Mater", nadając tej sekwencji, mówiącej o bólu Matki po stracie Syna, bardzo osobisty wyraz.
Dzieło było ukończone, ale nie zinstrumentowane - pracę nad tym, zajęty rozmaitymi obowiązkami, kompozytor odłożył do maja 1877. Wtedy raz jeszcze tragedia dotknęła rodzinę Dvořáków: w ciągu trzech tygodni stracili oboje pozostałych dzieci. Praca nad Stabat Mater stała się rodzajem autoterapii dla kompozytora, który ukończył ostatecznie utwór w listopadzie.
Utwór jest - wraz z Serenadą E-dur i Koncertem skrzypcowym - uwieńczeniem wczesnego etapu twórczości Antonína Dvořáka.
Program:
Antonín Dvořák Stabat Mater op. 58 na głosy solowe, chór i orkiestrę
Wyk. Gillian Webster - sopran, Renata Pokupić - mezzosopran, Edgaras Montvidas - tenor, David Wilson-Johnson - bas, Chór Filharmonii Wrocławskiej - przygotowanie chóru Agnieszka Franków-Żelazny, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Paul McCreesh
(koncert oratoryjny 47. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Wrocław, 9.09.2012)
Przed koncertem wysłuchaliśmy rozmowy z Andrzejem Kosendiakiem, dyrektorem Festiwalu Wratislavia Cantans i Narodowego Forum Muzyki.
***
Na "Filharmonię Dwójki" w poniedziałek (6.04) w godz. 19.00-21.30 zapraszała Magdalena Łoś.